• Maja K

När bildas/utvecklas hjärnan hos fostret? skaderisk.

Större infektioner hos mamman under graviditeten kan ge hjärnskador, så därför undrar jag vid vilken tid i fostrets utveckling det är som värst. Jag hade urinvägsinfektion (stor) under äl när barnet blev till och 4 dagar efteråt. känns oroligt, eftersom jag alltså var i vecka 2-3 sedan sista mens.

• Svar på tråden När bildas/utvecklas hjärnan hos fostret? skaderisk.
  • Blå Flygare

Vet inte när det är, men inte så tidigt. Du kan läsa lite om fosterutveckling här på FL under Articklar o Fakta

• Anna i Hult

Definitivt ingen fara för barnet, ägget hade inte ens fastnat då! Så tidigt blir det inga skador! Sen är det inte farligt att ha UVI, det ger inte hjärnskador.UVI kan ge infektioner efter förlossningen och sätta igång ett prematurt värkarbete med de risker det innebär, inget annat. Däremot är det farligt att ha mässlingen och andra svåra virusinfektioner senare i graviditeten.

• Maja K

tack, hultanna. du har rätt i att ägget inte hade fastnat, men det finns ju bakterier i omgivningen ändå.
    cp-skador kan uppstå pga uvi, men är ovanligt.
    www.karolinska.se/templates/page____69546.aspx
    det kan även bli andra hjärnskador.
    men jag hoppas att du har rätt att det var för tidigt i utvecklingen. tack till dig och blå myran.

fler, möjligen?

• Galadriel

Nervsystemet är bland det första som anläggs under fosterutvecklingen. Vid dag 18 börjar det sk. neuralröret som utgör "basen" för nervsystemet att bildas. Tidigt! Men inte så tidigt som när du hade din UVI och jag har inte kunskap om huruvida en sådan infektion kan påverka förloppet. Tror att du kan vara helt lugn.

• Galadriel

Alltså dag 18 efter befruktningen. Som sagt - jag tror du kan vara helt lugn. Grattis till graviditeten, förresten!!

Svar på tråden När bildas/utvecklas hjärnan hos fostret? skaderisk.