• Anonym (TS)

Hur kan jag kolla upp om jag har ett syskon till??

Igår fick jag veta av min storebror att han misstänker att våran mamma har haft ett barn innan oss. Enligt min bror skulle detta barn vara 10 år äldre än honom. Jag försökte pumpa honom på information men som vanligt ville han inte säga något och motiverade det hela med att det kan vara fel. Han sa sig misstänka vem pappan skulle vara och att vi har träffat denna nya "broder" när vi var små. Min bror är lite lustig men detta är första gången han kommer med något sånthär.

Jag tycker detta låter högst osannolikt då mamma har ett par vänner kvar som hon känt sedan hon var väldigt ung. Då skulle de ju ha fått reda på det?? Skulle de hålla tyst? Ja kanske, men det låter för otroligt för att vara sant.

Men ändå kan jag inte släppa tanken och vill snoka lite i det själv. Kan jag göra det utan att någon får reda på det? Vem kontaktar jag och hur går jag till väga??

• Svar på tråden Hur kan jag kolla upp om jag har ett syskon till??
  • Anonym (Visst)

Du kan gå in på ditt skattekontor (alltså dom som har hand om folkbokföringen) och få reda på allt om din mamma/pappa. Ta först dig själv, sen din mamma och hennes ev. barn. Där står också om något barn skulle vara bortadopterat, om hon har varit gift, var hon bor nu mm.

• Anonym (TS)

Men min man sa igår att om jag ber om dessa uppgifter så får även den jag ber om uppgift reda på detta och vem som bad om dem? Är det inte så?

• Anonym (Visst)

Nej så är det absolut inte, jag har själv varit inne på Skattekontoret och hämtat ut uppgifter (är nämligen adopterad) och ville veta lite mer om mina biologiska föräldrar och ev. syskon. Du måste dock gå dit personligen, inget dom lämnar ut per telefon.

• Anonym (TS)

Ok, vad bra. Då ska jag ta och kolla upp det till veckan, om de inte har semester eller nåt.

Fy vad jag känner mig kluven. Igår när vi pratade så trodde jag verkligen inte på honom men i dag är jag osäker. Min instinkt säger mig att prata med mamma men jag har lovat brorsan att inte göra det förens han vet mer. I dag ska vi till mamma och vara där hela helgen. Kommer vara jättesvårt att inte ta upp det. vi har fått en finare kontakt nu när jag blivit äldre och kan prata lite mer än innan, så det känns helkonstigt att gå bakom ryggen på henne. Jag bara undrar var han får allt ifrån??

Tack för era svar. Jag kanske håller er uppdaterade.

• cloudberry79

Vad händer om det första barnet är bortadopterat? Stryks det från den biologiska modern då och förs över till adoptivföräldrarna? Bara en nyfiken tanke som slog mig

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 1 januari 2008
  • Anonym (Visst)

Nej barnet stryks inte, men det står en kod efter (kommer inte ihåg vad just nu) kanske BA (bortadopterad), och hos adoptivföräldrarna står A tror jag. Man kan ju följa allt genom systemet.

cloudberry79 skrev 2007-07-27 12:11:29 följande:
    Vad händer om det första barnet är bortadopterat? Stryks det från den biologiska modern då och förs över till adoptivföräldrarna? Bara en nyfiken tanke som slog mig
  • Anonym (TS)

Jaha, då har jag fått reda på lite till. Det min bror trodde stämde och nu undrar jag hur man kan få reda på mer! Har försökt att googla men finns man inte med på internet så finns inget att hitta. Hur kan jag kolla mer utan att kontakta honom? Min bror som kollade upp detta tänker kontakta honom men jag vill veta mer innan vi gör det.

• Anonym

Vad är det du vill veta om honom? PÅ skatteverket kan du få reda på hans personnummer, om han är gift, om han har barn, var han bor osv.

Svar på tråden Hur kan jag kolla upp om jag har ett syskon till??