• Emsie

Skjöljmedel/tvättmedel för spädbarn

Hur "farligt" är det att använda vanligt tvättmedel och sköljmedel till bebiskläder? Min sambo har tvättat en massa kläder, där det fanns bebiskläder med i tvätthögen, och han älskar sköljmedel (det luktar ju så gott)
    Men nu blir jag nervös att vår kommande bebis kommer att ta skada av detta.. hur noga ska man vara?

• Svar på tråden Skjöljmedel/tvättmedel för spädbarn
  • smoothiz

jag har använt neutral tvätt-och sköljmedel sen dottern va nyfödd. BVC rekommenderade det och det har fungerat hur bra som helst.

• Sommaren22juni1979

Skölj upp kläderna igen om du är orolig , utan vare sig tvättmedel eller sköljmedel i ..

En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • Evangeline72

Jag använde parfymfritt de första 2 månaderna, sedan började jag använda vanligt. Ang sköljmedel så anser vissa att man inte ska använda det alls till barn men jag gör det ändå

• mammatillpojkar

jag har tvättat nicolas kläder tillsammans med våra sen han föddes å vi har sköljmedel i (eldorados tvätt och sköljmedel)

• Emsie

Vad är det allra värsta som kan hända? Att dom utvecklar allergi mot parfym?

• devega

det här kanske låter helt korkat, men varför använder man egentligen sköljmedel? (flåt TS om jag "lånar" lite av din tråd)

• Mammanseko

Jag tvättar Alvas kläder precis som vi tvättar våra, i vanligt medel och sköljmedel men i måttliga mängder och det funkar bra.

• berta1

Jag har alltid tvättat vår sons kläder tillsammans med våra, utan några problem.

• blunda

Sköljmedel sitter ju kvar i kläderna = massa kemikalier. inget jag vill att bebisen ska utsättas för i onödan

• Barbaskön

Vi kör grumme tvättsåpa och då behövs inget sköljmedel för det blir så mjukt och luktar gott. Och det är ju bättre för miljön.

• Tett82

Jag tvättar med "vanligt" tvättmedel.
    Har sköljmedel som är oparfymerat eller som bara doftar lite och det har inte varit några problem.

• glassen

Jag tvättar bebisens kläder ibland med vårt tvättmedel och sköljmedel med parfym i. Har jag parfymfritt hemma tar jag det. Jag frågade min bm innan bebisen var född om det var nån fara med parfym i och det tyckte hon inte det var.

• septbebis

Jag tvättar med "vanligt" tvätt- och sköljmedel.

• Emsie
    devega skrev 2007-07-27 13:12:22 följande:
    det här kanske låter helt korkat, men varför använder man egentligen sköljmedel? (flåt TS om jag "lånar" lite av din tråd)
    Ingen fara Sköljmedel används för kläderna ska hålla sig längre. Det funkar som ett typ av balsam för fibrerna så kläder nöts mindre, dessutom ska det väl minska den statiska elektriciteten tror jag?
  • SizziSonny

kläderna blir mer mjuka av sköljmedlet med,iaf våra,o så luktar det lite goare

• JeanneDArc

Jag använder parfymfritt när jag tvättar hennes kläder.. tvättar vi blandade kläder så blir mitt alltså doftlöst, men man överlever Ni kan ju alltid tvätta killens kläder för sig med väldoftande sköljmedel!

Svar på tråden Skjöljmedel/tvättmedel för spädbarn