• Eliva

Vad är skillnaden mellan ironi och sarkasm?

Ja, vad är skillnaden mellan ironi och sarkasm? Fuska inte och kolla i en ordbok utan svara så som din första tanke är!

kjeck.kmedia.se - Kontrollera din vara innan bud/köp!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är skillnaden mellan ironi och sarkasm?
  • Tussan05

Sarkasm är väl när man säger en sak men menar en annan, ex fiiiin klänning!!

Ironi är väl närnågot inträffar som att man vinner på lotto men dör samma dag??

• Eliva

Anledningen att jag startar tråden är för att det går faktiskt att diskutera vad skillnaden är! Den är absolut inte solklart.

• Ekorrfamiljen

Sarkasmer är spydigare/elakare/torrare än ironi. Det är svårt att vara sarkastisk med glimten i ögat, medan det går att vara både ironisk och leende samtidigt. Fin förklaring va?

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Sagofe

Jag säger samma som ekorrfamiljen, onödigt att skriva samma sak i inlägget under

• Sw3dishB1tch

ironi - tvärtemot vad man säger, "det var ju väldigt bra gjort"

sarkasm - att man hånar eller är spydig, men jag har svårt att ge ett exempel motsvarande det ironiska...
    Klurigt!

• piixelslyna
    Tussan05 skrev 2007-07-27 15:01:36 följande:
    Ironi är väl närnågot inträffar som att man vinner på lotto men dör samma dag??
    Isn't it ironic?
  • Indiansmurfen

Morisette-låten har tyvärr gjort att många tror att ironi betyder just såna saker som "vann på Lotto, dog samma dag"... Men det gör det alltså inte.

Från Wiki:

Ironi betecknar det att en person säger en sak, men egentligen menar raka motsatsen. En bitsk och nedvärderande form av ironi är sarkasm.

• Trinity78

Sarkasm är ironi men ironi är inte nödvändigtvis sarkasm.

Gravity always wins
  • Trileia

Gjorde som indiansmurfen och kikade in på wikipedia, insåg genast att jag tydligen hade fel :-O.. det kändes ovanligt

• Trynträ

Sarkasm roar man sig på andras bekostnad. Ofta på ett underliggande elakt sätt.

Ironi är mer på skoj och man gör sig inte lustig på andras bekostnad. Oftast vänder man ju på nåt som t.ex Va kul det är att det har regnat hela sommaren. Å vad man egentligen menar då är att man tycker att det är skittråkigt att det regnat hela tiden.

• obbols

sarkasm är elakt, man säger någonting i en ton som säger att man menar totala motsatsen, ironi är när som nån sa, att nån vinner på lotto, sen dör han

• Pokemon

sarkasm är ganska tröttsamt om man utsätts för det ofta, dä är det sällan kul längre.
    ironi är lite som i den där waynes world - NOT!

• BF 2008 02 23

sarkasm är elak ironi var min första tanke. men det finns säkert en bättre förklaring.

• Shila
    Sarkasm: elakt hånande, ironiskt uttryck avsett att ned­värdera. kritisera ngn

Ironi: användning av ord som betyder motsatsen till det man menar (t ex när man talar om "lysande resultat" och menar "dåligt resultat")
    Varje utgång är en ingång till något annat!
  • lokisse

ironie gar ofta mot sig själv eller driver med saker som inte är alvarliga och som bada samtalspartners varig med om..

• isisisis

Ironi är dubbeltydigt skämt....men viss sanning.

Sarkasm är en giftig cynisk kommentar.

Så uppfattar jag dem.

• Eisa
    saraksm är väl elakare?
    som många redan skrivit
Svar på tråden Vad är skillnaden mellan ironi och sarkasm?