• Mindra

Äta hela champinjonen?

Säkert en jättekorkad fråga för alla som brykar göra mat med svamp i, men som ni förstår så brukar jag inte det..
    Jag ska göra en maträtt med färska champinjoner i, som jag har köpt på lösvikt. De ska skivas och stekas. Men jag undrar, visst kan man äta hela svampen? eller är det nåt man ska/bör ta bort?

• Svar på tråden Äta hela champinjonen?
  • acinonyx jubatus

klart du kan äta hela svampar .. varför skulle man inte kunna göra det :)

• Mindra

Jag skrev ju att detvar en dum fråga.. Skämt å sido, jag stod där med svampen och blev osäker, "tänk om det är nåt man ska ta bort..."
    tack för svaret!

• acinonyx jubatus
    Mindra skrev 2007-07-27 16:56:31 följande:
    Jag skrev ju att detvar en dum fråga.. Skämt å sido, jag stod där med svampen och blev osäker, "tänk om det är nåt man ska ta bort..." tack för svaret!
    hehe när du hackar svampar till maten så hackar man ju dem hela :)
  • Hera78

Jag skär alltid bort en liten del av "foten", vet inte varför egentligen, har bara alltid gjort så och kommer förmodligen alltid att göra

• Blå Flygare

Jag tar alltid bort det längst ner, för det brukar vara torkat eller ha massa jord på sig :=P

• acinonyx jubatus
    Hera78 skrev 2007-07-27 17:01:14 följande:
    Jag skär alltid bort en liten del av "foten", vet inte varför egentligen, har bara alltid gjort så och kommer förmodligen alltid att göra
    hahahaha
    det gör min sambno också .. tar bort foten helt... hon har heller inte förklaring till varför :)
  • Hera78

acinonyx jubatus skrev 2007-07-27 17:04:14 följande:

hahahaha det gör min sambno också .. tar bort foten helt... hon har heller inte förklaring till varför :)
    Hehe

Fast jag tar oftast bara bort en liten del av foten, min sambo är värre... han tar, liksom din sambo, bort HELA foten
  • acinonyx jubatus
    Hera78 skrev 2007-07-27 17:07:16 följande:
    acinonyx jubatus skrev 2007-07-27 17:04:14 följande:
    Hehe Fast jag tar oftast bara bort en liten del av foten, min sambo är värre... han tar, liksom din sambo, bort HELA foten
    mmmm slöseri med svampar ju :(
    om man åtminstone fick en bra förklaring till varför folk gör så
    men nä nä .. det är bara att slänga bort halva svampen hehe
  • A flikka

hehe, jag äter oxå hela svampen.. gärna "rå", eller färska ska man kanske säga :)

• acinonyx jubatus

A flikka skrev 2007-07-27 17:11:22 följande:

hehe, jag äter oxå hela svampen.. gärna "rå", eller färska ska man kanske säga :)
    mmmmmm färska shampinioner på en macka .. mums mums :)

eller lite pålägg ost och in i ugnen *med shampinioner under osten helt klart *

hhmm nu blev jag hungrig helt plötsligt *vet inte varför*
  • Hera78

Mmm färska champinjoner är otroligt gott! Ska nog ta och blanda i ett gäng i salladen ikväll... ska försöka att låta bli att skära bort något alls

• Flygfotogen

Jag skär alltid bort en del av foten. Svampen blir lättare att skiva då och det känns lite fräschare. Ofta är undersidan av foten hård och torr.

• levandecharader

Lite ot kanske, men ett tips om man ska skiva champinjoner är att ta äggskivaren, det funkar kanon bra och så går det ju så mycket fortare

• Snova

Smart med äggskivaren!

Jag skär aldrig bort ngt av en champinjon, hmm...är jag onormal? Om jag hade varit plusmedlem skulle jag ha startat en omröstning.

• destiny391

skar oxa bort lite av foten. men en tjej fran tysklan jag bodde med i har i london, hon skalade sina champinjoner... aldrig sett nan gora sa

• levandecharader

Eller hur Går bättre ju fastare dom är!

Jag skär aldrig bort nåt heller

Svar på tråden Äta hela champinjonen?