• Happy80

    Varför sjunger de flesta skåningar INTE på skånska?

    Är det ett medvetet val att inte sjunga på skånska tro, de flesta skåningar sjunger ju inte på skånska..?!
    Då undrar jag om de måste anstränga sig för att inte sjunga på skånskan eller försvinner skånskan automatiskt när de sjunger??

  • Svar på tråden Varför sjunger de flesta skåningar INTE på skånska?
  • Luddvar

    Av samma anledning de flesta smålänningar inte sjunger på småländska. Det låter töntigt. ( OBS! Jag är själv smålänning)

  • Champagne

    Jag är skåning och måste erkänna att det låter fruktansvärt når nån sjunger på skånska . När jag sjunger så är det inte på skånska , utan nåt mer åt rikssvenska fast falskt då .

  • Happy80

    Men då "kan" skåningar prata "normalt" ju, anstränger de sig för att prata skånska? Jag tycker det verkar jobbigt och krångligt att "skruva" till orden så där som skåningar gör.. (obs, menar inget illa)
    Jag ÄLSKAR låten "alla vill till himmelen men få vill ju dö"

  • Champagne
    Happy80 skrev 2007-07-27 18:36:21 följande:
    Men då "kan" skåningar prata "normalt" ju, anstränger de sig för att prata skånska? Jag tycker det verkar jobbigt och krångligt att "skruva" till orden så där som skåningar gör.. (obs, menar inget illa)Jag ÄLSKAR låten "alla vill till himmelen men få vill ju dö"
    Fast om jag ska prata rikssvenska så måste jag anstränga mig.

    Har du hört låten "vi drar till malmö"?
  • Happy80

    Men om du pratar sjungandes då? GÅr det bättre då :P hehe

  • Happy80

    sunflower: hehe, nä tror inte jag hört den låten. Har pratat med en från Malmö i telefon en gång... fattade nada..

Svar på tråden Varför sjunger de flesta skåningar INTE på skånska?