• Liten parvel

Hur känns det när man "öppnar" sig?

Har haft en ilande känsla i underlivet i flera dagar, mer eller mindre intensivt.

Slemproppen gick i måndags och en del till i onsdags...

Dock inga värkar mer än de vanliga förvärkarna...

Så ni som vet... hur känns det när man öppnar sig? Eller gör man inte det förrän värkarna kommit igång ordentligt? *clueless*

• Svar på tråden Hur känns det när man "öppnar" sig?
  • MariaX m 2

Jag tror man kan öppna sig lite utan att det känns nåt särskilt, jag var öppen typ 1-2 cm när jag sattes igång vid min tredje förlossning och jag hade inte känt en enda värk. Men för att öppna sig mer krävs nog värkar och det känns rejält, åtminstone på mig Ilandet kan vara att bebisens huvud stöter emot nerver i underlivet om den ligger långt ner.

Det är så mycket jag glömmer att bejaka...
  • Lenis80

Jag kände inte hur jag öppnade mig men däremot värkarna...vissa kan ju öppna sig lite grann fast dom inte kännt det..

• Liten parvel

okej...
    Ja anledningen att jag undrar är för att somliga säger att det gjorde ont när de öppnade sig.

• Meli o Neo

Jag blev igångsatt, så för mig startade allt väldigt plötsligt och smärtsamt. Från 0 till 10 på kort tid.
    Smärtan när man öppnar sig liknar inget jag tidigare upplevt. Eller möjligtvis ryggsvärk som vid mensvärk, fast några hundra gånger starkare. Värkarna kommer i vågor som trappas upp och trappas ned. Bajsnödighetskänsla, tryck neråt mot rumpan och underlivet.

När krystvärkarna kommer ändras smärtan. Personligen tycker jag bättre om krystvärkarna eftersom man får vara med och kämpa, öppningsvärkarna är jobbigare för dom kan man bara andas sig igenom.

Men det där är olika, och du kommer tyvärr inte veta säkert förrän du gjort det en gång.

• Liten parvel

Meli och Neo: tack för den beskrivningen, även om jag vet att det kan vara så olika så känns det bra att få höra lite om hur det känns för andra.

tycker det är lite obehagligt att inte ha koll på kroppen riktigt, att man inte vet hur man ska tolka olika signaler...

• Meli o Neo
    Liten parvel skrev 2007-07-27 19:06:29 följande:
    Meli och Neo: tack för den beskrivningen, även om jag vet att det kan vara så olika så känns det bra att få höra lite om hur det känns för andra. tycker det är lite obehagligt att inte ha koll på kroppen riktigt, att man inte vet hur man ska tolka olika signaler...

En teori som många har som inte fött barn, är att det gör mest ont i underlivet, inuti mufflan. Men det gör liksom ont i ryggslutet. Det är som mensvärk x 100 000. Fast så fort jag fick epiduralen försvann 99% av smärtan. Kunde äntligen vila och samla kraft till krystvärkarna.

Hade nog klarat smärtan om jag varit hemma under öppningsskedet, men nu satt jag ju bara i en förlossningsstol och blundade. Plus att det sägs att det gör ondare att sättas igång än att komma igång själv.

Tanken var att jag skulle föda utan bedövning, men halvvägs igenom det sega öppningsskedet så sket jag i allt och bad om EDA:n. Det gjorde susen.

• Snooze

Med barn nr 2 gick vattnet 7 lördag morgon och jag hade inte en enda värk, inte ens någon förvärk. När jag kom in för undersökning var jag öppen 5 cm utan att jag hade känt något. Dagen efter startade värkarna och när jag kom in efter 10 minuters värkar var jag fullt öppen, så svaret för min del är Ja, du kan öppna dej helt utan att känna något.

• Liten parvel

Snooze: Oj, ja, jag antar att det sker när det sker. Svårt att gå efter säkra tecken med andra ord...

Meli och Neo: Ja det blir ju så, att man tror att det är så det kommrt göra ont. Nånting skaju klämmas ut genom den... ;)

• Meli o Neo

Ont i underlivet hade jag först efteråt, när all annan smärta lagt sig. Man är öm i underlivet och det är svårt att sitta. Men det ger sig efter några dar.

• linus mam

Jag har för mig att man kan öppnas 4-5cm utan några speciella känningar i latens fasen. Mest molande värk. Sen för att öppnas resten krävs regelbunda återkommande värkar. med ca 3 minuters intervaller, som varar i 1-1.5 minut.

• Sweetie82

När jag kom in på förlossningen va jag öppen 5 cm å visste då inte alls att jag va öppen. Värkarna hade satt igång ca 6 timmar inna vi kom in på förlossningen, men jag kände inte att jag öppnade mig. Kände den där ilande känslan du beskriver flera veckor innan förlossningen. Nån förklarade för mig att man kunde känna så när bebis höll på å fixera sig.

Svar på tråden Hur känns det när man "öppnar" sig?