• MagicRose

Sniglar i akvariet

Jag är en relativt ny akvarie-ägare. Har ett 60 liters akvarium med 2 neontetror, 1 "slammis" och 3 kilfläckstetror (tror dom heter så). Nu är det såhär att vi har fått massor med sniglar i akvariet och de förökar sig jättesnabbt. Jag är nästan övertygad om att sniglarna kom med växterna vi köpte... Min fråga är nu vad ska jag göra? Det ser ju äckligt ut med massa sniglar överallt. Är jättesugen på att hälla ut allt vatten, byta ut gruset och i princip starta ett nytt akvarium (utan växter). Dock när jag nämnde det på djuraffären så sa dom där att det fick jag absolut inte göra pga ekosystemet. Men om jag sparar en del av vattnet, typ hälften, och sen städa upp akvariet och fylla på nytt..kan inte det funka? Hur skulle ni gjort i min situation??

• Svar på tråden Sniglar i akvariet
  • Monster Mamma

Sniglar är inte lätt att få bort. Trust me! Vi har provat allt. Men nu sist så köpte vi Pakistan Botier. En trevlig fisk som mumsar i sig sniglarna på stuberten.

• MagicRose

Jo, den har vi funderat på också... men om man har 100-tals sniglar, orkar den käka allihop då??

• Annamaja

Jag tror att du kan ta bort nästan allt vatten, häll lite i en hink där du lägger ner fiskarna. Sen finns det medel du kan hälla i vattnet när man byter vatten (kommer dock inte ihåg vad det heter nu)det gör att vattnet blir "gammalt" sen får du skrubba allt. Sniglarna kan man få från gruset och växterna. och det är svårt att få bort och förökar sig fort.

Men den där fisken kanske funkar också

• Annamaja

Monster Mamma skrev 2007-07-27 18:56:28 följande:

Sniglar är inte lätt att få bort. Trust me! Vi har provat allt. Men nu sist så köpte vi Pakistan Botier. En trevlig fisk som mumsar i sig sniglarna på stuberten.
    Men den fisken kommer ju som algätarna bli tjocka stora och äkliga eller tycker algätarna är läskiga fiskar (när dom blir stor)
  • Monster Mamma

Pakistan Botierna blir bara runt 10 cm. Än ganska stor fisk iofs.
    Sen finns det ju Prakt Botier också. Dom äter med sniglar men dom blir också MYCKET större.

Pakistanerna är snälla och väldigt fina fiskar. Våra är det iaf och passar jättebra ihop med våra "små" fiskar.

• Gnista

Praktbotier (blir jättestora fast det tar flera år, kanske kan du sälja den när den blir för stor?) är att rekommendera. Köp bara en. Den äter MÅNGA sniglar. Ta död på dom du ser och lämna resten åt botian. Tänk på att när sniglarna är borta måste botian få röda mygglarver en gång i veckan. Den äter inte vanlig fiskmat.

• Gnista

Glömde: Sniglarna kommer oftast in i akvariet med växter. Skölj nya växter jättenoga under rinnande vatten. Känn efter ev sniglar under bladen. Sniglarna kan föröka sig med sig själva, därav denna snabba förökning.

• MagicRose

Nu har jag köpt 3 praktbotier. Tjejen på djuraffären sa att de var stimfiskar och iomed att vi hade så stora problem med sniglar så tyckte hon att vi behövde 3. Köpte dom förra veckan och de var effektiva!! Nu ser jag nästan ingen snigel alls, de har käkat som galningar. Köpte även nå slags tabletter som praktbotierna ska äta, så de inte få alltför ensidig kost av bara sniglar

• Linnea73

Nu verkar det ju som om det löst sej för er, men annars är ett tips ett medel (kommer givetvis inte ihåg vad det heter....) som vi köpte på djuraffären o som vi droppade bara ett par få droppar av i vattnet, de försvann nästan med detsamma. Dessvärre var medlet så starkt att man måste ta bort vissa av fiskarna under denna "behandling". Första ggn missade vi det i informationen så våra "slamkrypare" (kommer inte riktigt ihåg deras namn) dog tyvärr tillsammans med sniglarna....... Hoppas iallafall att ni slipper besväret nu!

Svar på tråden Sniglar i akvariet