• Snova

Hur få miniros att överleva?

Kanske inte passar under rubriken "trädgård" iom att jag har blomman inne men ändå...

Jag fick en miniros för exakt en vecka sen och nu har bladen börjat gulna och knopparna vissnar och faller av. Så här blir det alltid för mig med minirosor. Är de svåra eller är det jag som gör ngt fel? Finns det några knep för att få dem att klara sig?

Jag vattnar varken för mkt eller för lite och just den här har stått ljust, i ett fönster.

Alla tips välkomna, är trött på att det alltid blir såhär!

• Svar på tråden Hur få miniros att överleva?
  • Juniblomman

Har precis samma fundering som du, väntar med spänning på ett svar.

• penapöna

Det har hänt mig också någon gånger, tror de är för hårt uppdrivna inför handeln att de inte överlever sen.

Annars brukar det ändå vara vattningen, jag brukar dränka krukan i vatten i några minuter några gånger i veckan.

• RiaRa

Jag har precis samma problem, vet inte om jorden är för näringsfattig eller om den torkar ut för fort. Rosorna dör på mindre än en vecka. Nu har jag sån tur att vi har trädgård så..
    Jag har löst det genom att plantera ut dem i trädgården.

Kanske kan du plantera om dem i större kruka?!

• Snova

Flera bra teorier, kanske skulle pröva större kruka. Känns bara som att så fort de börjat må dåligt är det kört på ngt sätt... Får köpa en ny och prova med, som experiment om inte annat.

Fler tips?

• Sunna

Jag har hört att de måste antingen planteras om i en större kruka, eller sättas ner i rabatten. De kan bli jättefina och stora om de får sättas ner i jorden, vad jag har sett.

• Snova

Tror ni att det är för sent att sätta ner den i jorden nu när "förfallet" redan har börjat?

Fast det skulle vara kul att kunna få en att överleva inne också. Ska absolut prova omplanteringstricket ngn gång, dock inte med denna tror jag iom att den redan är ledsen.

Rådjur gillar rosor va? I så fall har den inte så stor chans ute heller...

• penapöna

Prova att plantera om den! Det kan ju faktiskt lyckas och den blir kanske glad igen!

• RiaRa

Den senaste jag fick vissnade och blev jättetörstig. Fick gula blad (inte alla) och blommorna tog lite stryk. Jag provade och planterade ut den och den lever och frodas.

Vi har också rådjur, men de har faktiskt inte tuggat på dem, än kanske jag ska tillägga.
    Jag tror det finns bilder på nån av rosorna i mitt galleri, har haft de äldsta sedan-03.

• Trynträ

Det är väldigt dålig jord i såna där minirosor man köper. Jag råder dig att plantera om den i rosjord som inte är lika kompakt som den som finns i krukan när du köper den. De torkar väldigt lätt ut annars.

• Snova

Tack för alla tips! Tror jag ska prova att plantera ut den och hoppas att rådjuren lämnar den ifred.

Dumt att det är så dålig/opassande jord i de man köper. Hellre betalar man ju lite mer för jord som passar...

• 2småskruttisar

hejsan..jag hade samma problem ..och har aldrig lyckats med att få mina minirosor att överlevaGenerad men nu sist så planterade jag ut den...och den mår jättebra....

men jag har en fråga...är det någon som vet om den kommer att överleva vintern????
    jag vet ju inte vilken sort det är tyvärr..men i allmänhet...brukar de små vara härdig i vårat land..jag bor i växtzon 4-5.....

• RiaRa

Jag brukar täcka dem med löv och granris. De äldsta jag har är från -03 då vi flyttade hit och de har övervintrat ute på så sätt.

• 2småskruttisar

tack så mycket.....får täcka ordentligt och hoppas på det bästa.....

• Mimer

Min har levt i snart 4 veckor nu! Det är nog första gången jag lyckats med en. Den får en skvätt vatten varannan kväll, står ganska ljust inne. Gav den för lite vatten första dagarna, men sen testade jag att ge exakt varannan kväll, och det gillade den bra

• Snova

Mimer
    Coolt, grattis! Ingen jag har pratat med har lyckats. Jag har ff inte planterat ut min, är så himla seg... Snart är den väl död!

Svar på tråden Hur få miniros att överleva?