• avregistrerad

Om man hela tiden har nagellack...

Jag har alltid lackade tanaglar, ar det skadligt pa nagot vis? Hur ser era naglar ut som har lackat under manga ar? Har borjat fundera pa om det ar sa himla bra att alltid lacka men det ar svart att lata bli for det ar ju sa fult utan. Hur vet man om naglarna tar skada? Hur ser naglarna ut om de "lider" utav lacket?

• Svar på tråden Om man hela tiden har nagellack...
  • JAG är BÄST

Passa dig!!!!

Du kan fort få svamp. (grå/gröna fläckar() på naglarna. Ingen rolig nys.

VILA naglarna mellan varven. Det kommer både du och dina naglar må bra av.

• avregistrerad

Hoppsan. Om man far vita flackar da? Vad ar det? Langst ut ar det ju en vit rand sa att saga och lite nedat stracker det sig vita flackar pa stortanaglarna. Ar det svamp??? Naglarna ser inte ackliga ut eller sa men det ar lite vita flackar som sagt. Mojligtvis ar det lite, lite gult ocksa men det ar svart att se sa nara, jag ar inte sa vig namligen. Men stortanaglarna ar stenharda nar jag klipper dom, ar det ett tecken pa nagot daligt?

• Themis

I allmänhet är det givetvis inte så nyttigt att hålla på och kleta lösningsmedel på kroppen hela tiden. Acetonet i nagellacket är uttorkande och irriterande och kan göra dig mer benägen att utveckla eksem och allergier.

Nagellacksallergi visar sig som utslag i ansiktet så det är inte självklart att man märker när man inte tål en produkt; det är nog därför bra om man kan låta bli lacket en period emellanåt så man märker eventuella skillnader.

• katten

vita SMÅ fläckar kan bara vara tecken på zink brist men då har man de även på fingernaglarna

• mjuffpuff

jag tror inte det är svamp bara för att naglarna är hårda när man klipper, det är ju bara ett tecken på att de är tjocka o bra :), mina är stenhårda, kritvita och skitsnygga när de är längre(korta nu pga liten bebis) men jovisst, det är skitjobbigt att klippa dom då men brukar gå bättre om du nyss badat, det blir mjukare då... nu saknar jag mina naglar :s! fick ofta höra komplimanger o folk frågade om de var äkta, jaaa det var dom :P!

men jg tror inte heller det är så smart att alltid ha nagelack på. det sliter väl en massa?

avregistrerad skrev 2007-07-28 02:10:25 följande:
    Men stortanaglarna ar stenharda nar jag klipper dom, ar det ett tecken pa nagot daligt?
  • Atamon

Naglar kan missfärgas av tex nikotin, färger, kemikalier och nagellack. Särskilt rött och mörka färger på lacken gör ju gärna att naglarna blir gula. Men om du lackar med underlagslack eller vanligt ofärgat innan du lackar rött, så tar du dig runt det gula. Använd remover utan aceton och olja. (olja i remover gör att det nya lacket som läggs på fäster sämre)

Vita fläckar på enstaka naglar beror inte på kalkbrist, utan på skador på matrix, nagelroten, dvs området under huden ovanför "månen" på nageln. Du kanske har slagit i tårna i något? Sådana vita fläckar syns en månad efter skadan och dessa vita fläckar växer ut och bort.

Svamp under naglarna visar sig genom att nageln sväller och går sönder, de blir porösa liksom, och de släpper från nagelbädden. Och då bör man konsultera sjukvården.

• avregistrerad

Vad snallt att ni skriver ner era kunskaper i amnet. Fortsatt garna.

Jag tittade i dagsljus och de ar sa gott som vita, bara lite lite lite missfargat gula langst ut trots underlack, men a andra sidan har jag ju lackat i kanske 10 ar jamt och standigt.

Det vita ar pa en stortanagel under den vita randen langst ut pa nageln. Men nageln har inte slappt fran nagelbadden eller nat sant och nageln ser ju inte acklig ut som jag sa tidigare.

Jag ska lata bli att lacka ett tag, hua vad svart och mitt i sandaltider ocksa, och se vad som hander. Tror ni det ar skadligt att behandla mot svamp fast man inte vet om man har det? Jag tankte det ar ju sa lite isf att det maste vara lattare att fa bort det nu an om det hinner sprida sig? (om det nu skulle vara svamp)

Atamon, jag tror inte det ar en skada for da skulle det ju ha vuxit ut och den vita flacken har inte kommit nedifran eller hur man nu ska saga, utan den kom fran ingenstans. Uh, lite otydlig dar kanske.

Just ja, varfor far man svamp av nagellack?

• Atamon

Jag vet inte om nagellack kan göra att man får svamp. Nagelsvamp får man ju vanligtvis i simhallar, omklädningsrum osv samt om man har varma, täta och fuktiga skor.
    Men nagellack hindrar ju nageln från att andas och någonstans har jag läst att rekommendationen är att åtminstone någon månad per år, undvika att ha nagellack

www.galderma.se/all/all_dermatologen_nagelsvamp_sv.asp

netdoktor.passagen.se/default.ns&strView=show&intQuestionID=170

www.nagelsvamp.nu

• avregistrerad

Tittade pa lankarna, tack ska du ha.

Jag har bestamt mig for att ga till en fotdoktor for att kolla naglarna och mina torra halar, det kan ju inte skada.

Men skriv garna mer om ni vill!

Svar på tråden Om man hela tiden har nagellack...