• Pettsson82

Tuggummi på stolsits

Jaha, då har man haft gäster över och nu är det tuggumi på en av våra stolssittsar i bycast-(fake)-läder. Vad ska jag ta bort det med utan att skada materialet?? Försökte lite med Yes-diskmedel, men det sitter kvar ändå...

• Svar på tråden Tuggummi på stolsits
  • strojes

Man brukar ju kunna frysa bort tuggummi genom att lägga tex klädesplagget i frysen och sedan bryta bort tuggummit. Du kanske kan frysa in vatten tex i påsar (och ta en och en och byta) och sedan lägga på tuggummit tills det är tillräkligt kallt och sedan få bort tuggummit.

• Pettsson82

Hmmm, vet inte om det fungerar... Det är liksom insuttet tugummi, så jag har svårt att se att det skulle gå att bryta bort. Måste nog ha något rengörningsmedel som får det att släppa... Frågan är bara vad...

• Atamon

Ta bort tuggummit med antingen fryssprej (finns på ClasOhlson) eller om du kan ta lös sitsen och lägga den i frysen över natten, alternativ plastpåse med issbitar. Pilla bort det hårda, frysta tuggummit. Använd sedan skinntvätt (tex Ikeas skinntvätt, OK har också samt större bilfirmor) Det senaste är tips från bilägare som har skinnklädsel och som fått tuggummifläckar.

Ättika har jag läst (ej provat själv) ska kunna fungera på tuggummifläckar. Vet inte om läder tål det? du kan kanske prova först på något ställe som inte syns så bra.

Evelyns tips (hon från äntligen hemma) för just tuggummi är att på kläder - lägga i frysen över natten (som det redan är tipsat om) På mattor - koka upp vinäger och hälla på mattan, och sedan skrapa bort. Sedan lite diskmedel och tvätta bort. Men att först kolla tyget så att det tål vinäger och diskmedel! Vet inte om detta fungerar på skinn.

Svar på tråden Tuggummi på stolsits