värma upp mjölkersättning en andra gång
Om min dotter äter halva flaskan med mjölkersättning vid en måltid, kan jag då spara resten och värma upp en gång till? Alltså i samma flaska...
Om min dotter äter halva flaskan med mjölkersättning vid en måltid, kan jag då spara resten och värma upp en gång till? Alltså i samma flaska...
Nej!
Nej, aldrig spara något som bebisen ätit på!
Men om du vet att hon äter hälften så blanda bara till hälften istället. Så blir det inget att hälla bort.
vad äter hon för ersättning??? Har för mig att Semper, NAN och nutramigen inte ska värmas upp 2 ggr...
nej det är inte bra! varför gör du inte bara en halv flaska ist?
Dom säger att det inte går, fast vi har gjort det. Personligen tror jag att det endast är ett säljtrick för att sälja mer. Om han bara äter halva flaskan har vi satt in den i kylen och värmt den sen, aldrig att han har mått dåligt av det. Jag har försökt ta reda på varför man inte ska värma om ersättning, men det står ingenstans. Och jag förstår inte varför heller - det är ju bara mjölk.
Sen gjorde vi inte det när han var pyttebebis, men nu gör vi det ibland...
Nej man ska inte göra det för att det kan bildas bakterier...
Joo, självklart gör jag inte 'full' flaska om jag vet att hon inte kommer äta så mycket. Men det händer ju att hon bara äter halva för att hon inte orkar mer, och det var då jag tänkte om jag kunde spara... =)
Misstänkte att det inte var så bra, så jag går nog för att inte göra det nej, tack för svar!
Har läst på många ställen varför man inte ska göra det, men kommer tyvärr inte ihåg var nu.
Anledningen att man inte ska värma igen är att bebisens saliv kommit i flaskan, och i den finns bakterier. När man sedan låter det stå så bildas det snabbt mycket, särskilt när man har det rumstempererat.
Om man däremot värmer en flaska och sedan ångrar sig innan bebben smakat kan man värma den igen. Eller om man häller upp i två flaskor så kan man ge andra flaskan bara om det behövs.
Något säljtrick tror jag definitivt inte att det är, och jag skulle aldrig värma upp ersättningen en andra gång.