• SanTan

dåligt samvete av att ge färdig barnmat

Bör man ha det? Alltså dåligt samvete för att jag bara ger färdig barnmat på burk och inte gör egen mat. Vår dotter är drygt 5 månader och äter 1 portion mat till lunch. Jag ger bara den färdiga maten och har inte gjort någon mat alls själv.

Kan det ge några konsekvenser som att hon inte kommer tycka om vanlig hemmagjord mat senare eller att den maten är sämre på nått sätt.

Vad tycker ni??

• Svar på tråden dåligt samvete av att ge färdig barnmat
  • anna apelsin

Ha inte dåligt samvete!

Jag tror barnet kommer gilla den hemmalagade maten sen, när ni vill börja med den, för den är oftast godare.

Vi matar fortfarande med burkmat, inte alltid men väldigt ofta, och vår tös är ett år nu precis!

• Empan78

Jag ger också burkmat som jag köper, och jag tror inte alls att min dotter kommer att lida av det. Jag har gett henne lite hemlagat också och ju äldre hon blir desto mer hemlagat kommer hon att äta då hon då får samma mat som vi äter. Ha inte dåligt samvete det är värre än att ge burkmat!

• Pingu

Ha inte det. Jag la massor av tid på att laga egen barnmat till sonen. Det tog alldeles för mycket tid som jag kunde ha gjort bättre saker med och han gillade det oftast inte. Skulle inte göra det igen . Burkar är bra.

• Anna Svenssonliv

det är upp till dig om du vill ta reda på vad burkmaten egentligen innehåller och vad regelbunden konsumtion av de ingredienserna kan leda till. med tanke på det dåliga samvete du beskriver tror jag du vet innerst inne att burkmat bara är en bra lösning vid enstaka tillfällen. självklart är hemlagad mat det nyttigaste.

• Lilla Prussiluskan

Ha inte det! Min Lilleman vägrar burkmat nu och det är ett evigt planerande vad vi ska äta för att han ska få en allsidig kost, jobbigt!

• Camilla D

Jag har gett alla mina tre barn burkmat i över ett år, och den enda som mått dåligt av det är min plånbok!
    Men jag tycker att det är lyx man kan få unna sig när man har så mycket annat omkring sig men småbarn hemma!

Alla barnen äter all mat som serveras idag, både hemma, på dagis och i skolan, så det behöver du inte oroa dig för!

• N3D

jag läste i vi föräldrar att burkmat är bättre näringsmässigt, eftersom att där tillsä'tter de järn och vitaminer.

• Neko

Kira åt bara burkmat tills han var nästan ett år, nu mer och mer riktig mat och han tycker att den är mycket godare (den riktiga) så jag tror inte att du behöver oroa dej :) Men du kan ju ge ett smakprov då och då för att kolla när hon blir lite äldre, typ en liten bit avocado om du håller på och skär sådana eller lite banan eller något :)

• Wallin86

ha inte dåligt samvete! jag höll på och gjorde ege till min son i 2 månader, men det tog tid och var inte så uppskattat nu ger jag dottern burkmat, det kostar men det sparar tid, dessutom har de blivit mycket bättre nu, finns jättebra purér att börja med, ju äldre barnet blir ju mer kommer det att äta av det hemmalagade! men ta det som det kommer, finns ingen anledning att stresssa med det!

johannes & tanja - mina underbara älsklingar!!
  • The Bumblebee

Jag tycker inte att man ska ha dåligt samvete. Jag tror inte att burkmaten är dålig. Men vill man vara alldeles säker på vad man stoppar i sin lilla - så är det ju bättre att göra barnmaten själv.
    Jag har själv tyckt att det vara smidigt att barnen velat äta både hemlagad och köpt burkmat. Så hade man något enkelt att ta till när man var borta - eller inte orkade laga egen mat.

ND3 skrev 2007-07-28 13:31:34 följande:
    jag läste i vi föräldrar att burkmat är bättre näringsmässigt, eftersom att där tillsä'tter de järn och vitaminer.
    Det beror ju alldeles på vad man ger för egenlagad mat! Finns massvis med järnrika råvaror att göra barnmat på Äter sedan barnet bra med frukt och grönsaker så får de i sig vitaminerna som behövs oxå. Fattar inte hur man kan skriva i en tidning att industritillverkad mat skulle vara bättre - så dumt!
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
Svar på tråden dåligt samvete av att ge färdig barnmat