• Tingelsvanzen

Recept till microkanna

Jag är numera lycklig ägare till en tupperware microkanna. Jag har fått en del kak- och godisrecept av min kompis, men jag skulle gärna vilja ha fler.

Har du något bra sådant recept att dela med dig? Jag vill gärna ha matrecept, men recept på kakor och dylikt funkar ocksåRäcka ut tungan

Att ha din egen stil är att veta vem du är, vad du vill säga och att inte bry dig ett skvatt.
  • Svar på tråden Recept till microkanna
  • Tingelsvanzen

Finns det ingen här som har en microkanna?

Att ha din egen stil är att veta vem du är, vad du vill säga och att inte bry dig ett skvatt.
  • Tingelsvanzen

puffar en gång till innan jag ger mig

• abnocto

Vad är en microkanna? Något man kan baka i?

• Tingelsvanzen
    abnocto skrev 2007-07-31 09:03:04 följande:
    Vad är en microkanna? Något man kan baka i?
    Det ser ut som en plastkanna med lock. Du kan baka i den, frysa in saker i den, laga mat i den och så vidare.
  • amg

Jag har också en och undrar också va man kan hitta på för kul i den.

♥ Alva min Alva ♥
  • Lallamen

Knäck!!!
    Det känns nästan som fusk att koka knäck i microkannan. om jag inte minns helt fel kokar jag 2 gånger 2 minuter. Sedan är det bara att hälla upp i formarna - plättlätt! Knäckkoket som förr kunde ta en halv kväll går på mindre än tio minuter och då är disken inkluderad

• Dundermamman

Jag har flera recept som jag fått av en Tupperwaresäljare

Sockerkaka i micro
    1 ägg
    1 dl socker
    1 tsk vaniljsocker    - vispas samman i en skål

4 msk mjölk
    1 tsk bakpulver
    1,5 dl mjöl   - röres ned i smeten

smält 25 g margarin i kannan, snurra kannan så det blir margarin på väggarna. Rör ner det som blir över i smeten. Bröa kannan med skorpmjöl eller kokos. Häll i smeten och gräddan på full effekt i 3,5-4,5 minuter. Låt kakan vila någon minut.

Kladdkaka i micro
    1ägg
    1,5 dl socker
    1,5 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker
    5 msk vetemjöl

50 g margarin smältes i kannan, häll i smeten och bröa en form. Bakas på full effekt i ca. 4 min.
    Receptet kan dubblas och göra i pajform, ca 8 minuter.

Potatissoppa i micro
    1 dl strimlad purjolök
    1 buljongtärning
    ½ tsk timjan eller persilja
    2-3 potatisar
    ½ tsk oregano
    4 dl hett vatten
    0,75 dl grädde utrört med ½ dl lagrad ost och 1 äggula

Blanda allt utom oströran och kör på full effekt i 6 minuter, mosa med grönsaksstöt eller liknande. Vispa ned oströran och servera bums med grovt bröd till.

Bacon i micro
    skilj skivorna åt. dela dem eventuellt. Lägg dem i micropluskannan och sätt in den i micron ca.3 minuter. Häll av fettet och skilj skivorna åt igen. sätt in kannan i 1,5 minut till. Fortsätt tills du tycker baconet är lagom knaprigt!

• Tingelsvanzen

Tusen tack!

Svar på tråden Recept till microkanna