• Miltons Mamma

Hur koka kaffe!

Väldigt dum fråga kanske för många..men har aldrg kokat kaffe och nu kommer min familj på besök o de dricker kaffe..
    har hällt i 8 koppar vatten hur många kaffemått ska jag ha för att få kaffet lagom starkt?
    (Gevaliakaffe)
    /Miltonsmamma

• Svar på tråden Hur koka kaffe!
  • syndabocken

16 mått kaffe blir bra

~ Don´t tempt me ~
  • Sysse

8-9 mått, du ser när det blir  liksom en liten hög av kaffepulver som inte sjunker undan, då har du tagit nog med pulver.

Lasten och dygden bor grannar
  • FrökenHöst

jag skulle lägga i nio mått, slätstrukna. "8 för antalet koppar och 1 för pannan" är nåt jag fått lära mig

• Sysse

syndabocken verkar gilla starkt kaffe, det gör inte jag! *fniss*
    Lagom är bäst...

Lasten och dygden bor grannar
  • Miltons Mamma

Vill tilläga att jag har en vanlig kaffebryggare..

Sysse : Hur menar du?

• syndabocken
    tänkte bjuda på pruttkalas... nämen TS man brukar ha lika många mått som vatten dvs. 8 mått om du har 8 vatten osv.
    Sysse skrev 2007-07-28 14:12:55 följande:
    syndabocken verkar gilla starkt kaffe, det gör inte jag! *fniss*Lagom är bäst...
    ~ Don´t tempt me ~
  • FrökenHöst

Jag skulle ta nio mått till en kaffebryggare också.
    Sen är det är det ju olika beroende på kaffabryggare...man få chansa lite första gången och prova sig fram. Blir det äckligt kan du ju bara göra nytt!!

• cloudberry79

Du skrev koka i rubriken, så Sysse svarade på hur det är när man kokar kaffe. Du ska uppenbarligen BRYGGA kaffe. Har du ett kaffemått eller använder du typ matskedsmått? Om du använder kaffemått, så ska det vara lika många +ett par mått.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 1 januari 2008
  • Miltons Mamma

syndabocken: haha ok..tack:)

Svar på tråden Hur koka kaffe!