• majflickan

Ögoninfektion på en kattunge

Fick hem en 8 veckors kattunge för 2 dagar sen. Har nu upptäckt att det geggar sig lite i särskilt ena ögat.

Ringde till en här i stan som skulle va någon form av vetrenär klinik. men hon kudne inte hjälpa mig o sen lät hon så sur.
    Så jag kom aldrig mig för o fått fråga ordentligt ändå. Men iaf så pratade hon på att han kanske behöver antibitika mot det, så någon infektion är det ju då.

Men här i stan finns annars ingen annan att få tag på som kan hjälpa till idag, måste isf vänta till måndag.

Är det ok o göra det eller borde han få behandling med en gång?

Mamma till Anton
  • Svar på tråden Ögoninfektion på en kattunge
  • Birgitta2

För det första är kattungen 4 veckor för liten. Han borde vara hos mamma ända till 12 veckor, eftersom de sista fyra veckorna går åt för mamman att lära kattungen vara katt. Nåväl.

Vad beträffar ögoninfektionen behöver det bara vara så enkelt som irritation, hade det på min kattunge som kom till oss för två veckor sen. Koka lite vatten och låt svalna. Doppa en bomullspad i vattnet och stryk över ögat inifrån och ut, alltså från ögonvrån utåt. Gör det med båda ögonen (ny bomullspad för varje öga). Upprepa detta 3-4 ggr om dagen under en vecka. Har det inte gått över, eller du ser att det blir värre efter ett par dagar, så sök veterinär.

Passa också på att titta i öronen. Mycket svart gojs kan tyda på öronskabb.

• Birgitta2

Kan du se den inre blinkhinnan hela tiden när katten är vaken?

• majflickan

inre blinkhinna? vilken är det? o om man kan det vad innebär det?

Mamma till Anton
  • Birgitta2
    majflickan skrev 2007-07-28 16:55:51 följande:
    inre blinkhinna? vilken är det? o om man kan det vad innebär det?
    Det är en vit hinna som syns på ögat vid ögonvrån. Är den uppdragen så är det en infektion och katten är sjuk. En sjuk katt drar inte tillbaka blinkhinnan. Ser man bara pyttelite eller inget alls så är det ingen fara. Badda ögat som jag beskrev ovan och så ser du om några dagar hur det ser ut.
  • majflickan

tror inte man sett något annorlunda när han sover.

Har torkat en gång nu ska fortsätta till måndag så får vi se om det inte blivit bättre ska jag ringa veterinär.

tack för hjälpen

Mamma till Anton
  • lindac77

Om kattungen verkar pigg i övrigt så kan du säkert avvakta tills på måndag. Men håll ögat rent och tvätta som Birgitta2 skrev. Om du har tillgång till Apotek som är öppet i helgen så kan du köpa en salva där som heter Noviform och se om det hjälper. Den är receptfri.

Sen så hade väl allra bäst varit om kattungen hade fått vara kvar hos sin mamma några veckor till. En liten kattunge är ganska känslig och ju yngre den är när man köper den desto mindre har den att "ta av" om den blir sjuk. Den har förmodligen inte ens hunnit bli vaccinerad.

Men jag håller tummarna för att det går bra med den ändå och att det geggiga i ögat snart försvinner.

• Pernilla75

Som du redan fått reda på så är din kattunge alldeles för ung för att ha bytt hem. Han borde fått stannat hos sin mamma minst fyra veckor till.

Anyway...
    Är kattungen vaccinerad mot kattpest/kattsnuva? Om inte så kan han ha fått kattsnuva, speciellt ifall han nyser och är snorig också. Om inte så skulle jag fortsatt göra rent enligt Birgitta2's inlägg ovan samt kontakta veterinär på måndag morgon.

Lycka till!

Svar på tråden Ögoninfektion på en kattunge