Kejsarsnitt, fördelar och nackdelar???
Hej, jag skulle vilja veta allas FÖRDELAR och NACKDELAR med att göra kejsarsnitt?
Hej, jag skulle vilja veta allas FÖRDELAR och NACKDELAR med att göra kejsarsnitt?
Jag har inte fött några barn själv (än) men jag vill föda vaginalt, jag tror det är det som är bäst för kroppen, så kroppen kommer igång och förstår vad som händer. Mjölken kommer igång och livmodern förstår att den ska dra ihop sig osv.
Planerade snitt är oftast snygga och infektionsrisken är lika hög som vid vaginal förlossning, blir det akut snitt så kan det bli hur som helst.
Jag känner några som fött både med snitt och vaginalt, och fördelen med att föda vaginalt var ju att man kom igång igen riktigt snabbt. En kamrat som födde med akutsnitt har ont länge och hennes mage blev konstig efteråt, huden kring snittet.
Man skär ju sönder stora viktiga muskler, och bukväggen. Livmodern blir ju även försvagad och kan t.om bli så att den spricker vid en till gravidiet om värkarna blir för starka.
Då går jag nog hellre några dagar och har regält ont mellan benen, än de som kan följa med en resten av livet vid ett snitt.
Behöver man inte snitt (av olika annledningar) så är det bäst för både mamman och barnet att föda vaginalt. Det är mycket större risker med snitt.
jag har bara positiva upplevelser efter mitt snitt, blir jag grvid igen så ska jafg snittas då också!
Jag har gått igenom båda och jag hade ett jättesmidigt snitt med första sonen och en halvjobbig förlossning med andra... trots detta skulle jag aldrig välja snitt om jag inte måste.
Snittet syns oftast inte eftersom det sitter långt ner, det är först du är naken man kan se det....
Är det bara risken för att spricka som gör att du inte vill föda vanligt? kan säga att risken att spricka svårt är mindre än komplikationsrisken vid snitt. 1% spricker svårt så de behöver eftervård. 3-4% spricker så de behöver lägga något/-ra stygn vid t ex anus. Långt ifrån alla spricker ens vid första barnet.
Pga min halvsvåra förlossning (förlöstes med tång) så sprack jag en del inuti och 4 stygn utanpå och det var tydligen mycket enligt BM som sydde mig... och besvären utav dem var borta på ett par veckor, medan jag hade smärtkänningar ett par månader med snittet. Varje gång man var tvungen att använda magmusklerna gjorde det ont...
Om du föder första barnet med snitt så blir det som en första förlossning fast du kanske föder andra barnet. Kroppen har aldrig gått igenom en vanlig förlossning så den har ju inget att minnas för att underlätta andra gången (min BMs förklaring)
Ja just det... Kicken, känslan och allt som rör anknytning till barnet osv, var HELT annorlunda vid vanliga förlossningen än vid snittet... går inte att beskriva! Det är bl a det jag INTE vill missa för det var världens häftigaste upplevelse! Upplevde ingenting av det vid snittet.
Föder du vaginalt så kläms all vätska ur barnets lungor naturligt, vid kejsarsnit sker inte det.Bla mkt annat.
Fördelar:
Tycker det är svårt att komma på några direkta fördelar med det, OM det inte gäller att rädda livet på barnet eller mamman.
Även om de föreligger några komplikationer som gör att man avråds från att föda vaginalt eller om man tidigare varit med om en extremt jobbig eller traumatisk vaginal förlossning.
Så är det toppen att kejsarsnitt finns.
Nackdelar:
Jag födde mina två tjejer vaginalt. Killen blev det akutsnitt med för att hjärtljuden minskade förmodligen lossnade moderkakan trodde dom..
Jag tycker att allt gick bra båda gångerna dock lite mer smärtfritt vid snittet jag var uppe på benen redan dagen efter..
Jag läkte fort och mådde allmänt bra efteråt..Var lika glad efter snittet som efter den vaginala förlossningen..
Har aldrig blivit snittad men kan efter min första förlossning säga att får jag välja så blir det absolut vaginalt hädanefter också. Det är det häftigaste jag varit med om. Visst gjorde det ont men det ska banne mig göra ont.
Funderar du på snitt för att "slippa spricka"?