Hur får man upp en burk?
Har en glasburk som jag bara inte lyckas öppna. *morr* Har provat att försöka få in lite luft med en kniv, men det går inte ändå. Kom igen med era bästa burköppnartips, tack!
Har en glasburk som jag bara inte lyckas öppna. *morr* Har provat att försöka få in lite luft med en kniv, men det går inte ändå. Kom igen med era bästa burköppnartips, tack!
Varmt vatten på locket och knacka hårt med ett knivskaft på lockets sida.
gissar mitt tips inte funkar eftersom du provat med kniv, jag burkar använda en tesked
en del rullar locket lite-vet ej om det funkar-
en trasa eller handduk
ingen stark granne som kan hjälpa till
Nu är den öppen! Tack sötisar. Hällde varmt vatten, dunkade med kniv och körde med disktrasa och då pluppade den upp så fint. Tack och lov för FL!
Bra att TS fick upp den. Ett annat sätt är att göra hål på locket med en vass kniv. Då brukar det bli lättare att öppna burken.
Ah, det var smart oxå!
Varmt vatten som nämndes tidigare brukar vara bästa knepet.
Anledningen till att det funkar är att metallen i locket expanderar mer av värmen än vad glaset gör vilket gör att locket lossnar lättare (eftersom det inte längre "smiter åt" lika mycket)
Ibland får man faktiskt lite praktisk nytta av det man lärde sig i kemi/fysik.. ;)
brukar knacka locksidan i golvet några ggr, sen är det bara att vrida upp locket.
fast bäst är en såndär burkploppare Liknar en kapsylöppnare, finns att köpa i större matbutikter oftast.
Elmis-
Så gör jag oxå.. en dunk i golvet så luften går ur..sen är det bara att öppna..
Burkploppare som någon ovan så vackert kallade den för!
Är jag hos någon som inte har en sådan tar jag på mig disk-gummi-handskar så jag får ordentligt grepp och vrider!