• Rona

*Jag är i vecka 24 och har mycket sammandragningar,

Jag är i vecka 24 och har mycket sammandragningar, ibland regelbundna som gör ont. Är ordinerad vila över helgen, sen ska jag kontakta min barnmorska på måndag. Men blir sammandragningarna mer intensiva och smärtsamma ska jag genast kontakta förlossningen. Jag är jätteorolig. Finns någon här som fått barn jättetidigt i graviditeten? Kan man rädda ett barn så här tidigt?

• Svar på tråden *Jag är i vecka 24 och har mycket sammandragningar,
  • Busige Jakob

jag fick i v29+5, en på neo där jag låg fick i v27

• Busige Jakob

v24 låter tidigt är det gjort någon viktuppskattning??

• Ajdan

Man kan klara en bebis vid redan 23 fulla veckor, men givetvis är det stora risker med det. Varje dag är viktig som man kan vänta, så får du smärtsamma sammandragningar och åker in till förlossningen får du troligtvis Bricanyldropp och sprutor för att påskynda lungmognaden. En 24-veckors bebis väger ungefär 650-700 gram, om moderkakan fungerar som den ska. När vi låg på neo var där flera bebisar födda i v 23 (23 fulla veckor alltså), och alla de har klarat sig. Den minsta bebisen som låg där då föddes i v 25+4, men hon vägde bara 408 gr och hon har också klarat sig. Jag håller alla mina tummar och tår att du ska gå längre, helst tiden ut.
    *kram*

• Iselica

Ja, man kan rädda barn så tidigt i graviditeten. Min dotter Isabelle föddes i vecka 23+2 och hon är idag en pigg och frisk 3-åring.
    Är det något du undrar över är det bara du frågar.

Håller tummarna för att bebisen stannar i magen länge än.

• Rona

tack alla ni! Jag hör av mig om något mer händer. Nu måste jag inta ryggläge igen, för jag är så orolig, magen liksom krampar bara jag sitter upprätt...

• Pallas

En tjej som hade bf en vecka före mig då jag var gravid sist fick sin pojke i v 26. Han var på sjukhuset länge och fick opereras ett par gånger och det var kritiskt ett tag då han fick hjärnblödning. Den lille killen fyllde ett år igår och har fullt rejs där hemma! Det kan gå jättebra men det är bra att du vilar. Varje dag är värdefull. Lycka till!

• Teziz

Min lilla kille är född i v33 han är 5månader idag än så länge =)

• Snoffsan

Jag hade onda sammandragningar från vecka 19. Vilade mycket och i vecka 26 blev jag inlagd med totalt sängläge. Då hade jag en minut mellan värkarna när jag kom in. Vecka 27 gick vattnet men jag lyckades bli uppstoppad ända till vecka 30. Tjejerna fick ligga på neo i 6 veckor och idag är de 9 månader och mår jättebra.
    Så det finns ju hopp om att bebben stannar längre. Men ta det väldigt lugnt!!! Och tveka inte att ringa till förlossningen om du är orolig. Bättre att åka in en gång för mycket....

• Engla2004

Jag har fått mkt förtidigt....min första kom vecka 23 och min andra 25+5 ocm min sista 32+2 men han född i vecka 23 klarade sig tyvärr inte pga försvaga lungor men det går att rädda som nån skrev tidigare....har du fått kortison ??? Brukar man få om man misstänker förtidig förlossning, skyndar på lungornas utveckling, har hjälpt mig en hel del....men hann inte få det med den första ...
    Lycka till

Svar på tråden *Jag är i vecka 24 och har mycket sammandragningar,