• Nannalie

Har plockat kantareller som jag vill frysa, räcker det att rensa dem först?

Måste man göra något mer än att rensa de innan man lägger dem i en burk i frysen?

• Svar på tråden Har plockat kantareller som jag vill frysa, räcker det att rensa dem först?
  • mumlan1

Jag skulle förvälla dem, kolla i en kokbok. Mums vad gott

• Mysan78

Du bör förvälla dem.

Alltså låta dem koka upp i vatten. Var beredd att det blir mycket mindre efter att du förvällt dem.

• Grannen

Jag brukar rensa, lägga i en kastrull UTAN ngt vatten och sedan förvälla tills kantarellvätskan försvinner. Brukar ta en timma om det är mkt svamp.

• Moniqe1979

i skogen fryser svampar ihjäl och blir slemmiga små högar efter bara en frostnatt på hösten om man har otur. jag steker/förväller all svamp innan jag fryser den och det funkar fin fint, skulle INTE våga stoppa in skogens gula guld i frysen obehandlat och riskera att det gick förlorat.

• Nannalie

okej så vattnet ska ur dem först ja men då får jag tacka er för hjälpen

• Ula

Koka inte bort allt vatten utan frys in svampen i sitt eget spad i burk eller en plastpåse. Sedan tar du fram "isklumpen" när du vill tillaga. Då kokar du bort all vätska och steker sedan i smör, gör redning eller vad du nu tänkt dig. Så gör alltid jag och så ha min mamma som plockar massor med svamp alltid gjort.

• Moderaten
    Ula skrev 2007-07-28 21:02:26 följande:
    Koka inte bort allt vatten utan frys in svampen i sitt eget spad i burk eller en plastpåse. Sedan tar du fram "isklumpen" när du vill tillaga. Då kokar du bort all vätska och steker sedan i smör, gör redning eller vad du nu tänkt dig. Så gör alltid jag och så ha min mamma som plockar massor med svamp alltid gjort.
    Exakt, det är mycket smak i vattnet som hoppar in i svampen igen.

Frysa dom som dom är gör att dom blir beska, no good.
Svar på tråden Har plockat kantareller som jag vill frysa, räcker det att rensa dem först?