• Angelstorm

Ta ner tapeter med hjälp av såpvatten?

Har hört att det ska gå, hur gör man då? Spraya vatten på väggen å sen dra loss eller låta vattnet suga in i tapeten en stund å sen dra loss? Eller finns det något annat smidigt sätt som inte kostar så mkt pengar?

• Svar på tråden Ta ner tapeter med hjälp av såpvatten?
  • Atamon

Kan det bli så mycket billigare än såpa och vatten? Det ska vara att bara använda vatten då i så fall. Jag har tagit bort strukturtapeter på det viset. Tapeterna var inte spaltbara så det gick inte att dra bort översta lagret. Det var ett himla slit, med att blöta skrapa blöta skrapa. Sedan var väggarna tvunga att torka lite (betongväggar) innan vi kunde tapetsera.

• Angelstorm

Jag har tygtapeter under, har det nån betydelse? Tycker det är tur att det inte finns mer än grundtapeterna under dessa tapeterna som ska ner.

• Atamon

Av en målare fick jag tipset att lägga på tapetklister på tapeten och sedan sätta fast plastfilm. Lämna kvar en remsa av plastfilmen, som man sedan tar tag och drar i.
    Se till att tapetklistret torkat innan man börjar dra.
    Men jag tror att detta tips är främst för vävtapeter och gamla ospaltbara strukturtapeter.

• Atamon

Tygtapeter som i strukturtapeter? vad för slags strukturtapet i så fall?

Det kan krävas en del spackel och arbete för att få en skrovlig yta jämn som passar för tapetsering och målning. Det brukar ju damma rejält också!
    Men det finns något som heter återställaren
    Ett fibermaterial på rulle. den sätter man ovanpå för att skapa en jämn yta.

• nidaros

Verkar som att du menar Easy Cover- renoveringstapet, vi har testat den men tycker nog att den var lite överskattad tyvärr!!

När vi tog bort gamla tapeter så räckte det med att bara spruta på vanligt vatten, (Ljummet) vänta en minut och sen använde vi spackelspade för att enkelt få tag i och ta bort tapeten, lycka till

• Atamon

Okej. Ja, jag har ju aldrig provat den själv. Borde kanske ha skrivit det, tur att du gjorde ett omdöme
    Jag tänkte att det kanske skulle passa eftersom TS hade tygtapeter under

nidaros skrev 2007-07-28 21:34:42 följande:
    Verkar som att du menar Easy Cover- renoveringstapet, vi har testat den men tycker nog att den var lite överskattad tyvärr!!När vi tog bort gamla tapeter så räckte det med att bara spruta på vanligt vatten, (Ljummet) vänta en minut och sen använde vi spackelspade för att enkelt få tag i och ta bort tapeten, lycka till
  • nidaros

Det kan ju funka ändå för henne bara man har ett hyfsat jämnt underlag, vi kan ju ha gjort nåt fel också, man är ju inte direkt nåt proffs :)

• Soffen

Jag har tait bort måååånga tapeter och provat både tapetklister och vatten. Det gör jag inte igen! Jag hade köpt en tapetborttagare om jag var du, den kostar 300 spänn och det är absolut värt pengarna! Det lär gå tre gånger så fort.

• Angelstorm

vatten funkade faktiskt jättebra. tapeterna satt inte så hårt så det var lätt å få bort.

Svar på tråden Ta ner tapeter med hjälp av såpvatten?