• fenixen

Katt i lägenhet

Vad tycker ni om att ha en (inne)katt i en lägenhet? Hur mycket tycker ni att man kan lämna den ensammen? Jag vet några som har katt i lägenhet som låter den vara själv nästan hela dagarna, det tycker jag känns väldigt tråkigt Speciellt när den inte får gå ut heller

• Svar på tråden Katt i lägenhet
  • dekad

Jag tycker inte det är nåt fel att ha innekatt, inte om man ser till att aktivera och att katten kan aktivera sig. Klösträd, leksaker och leka med den. Däremot tycker jag inte att det är så lämpligt att ha en ensam katt om man jobbar hela dagarna, för även om katten sover bort mesta delen av tiden när den är ensam så blir den ju ensam.

• FrökenR

Jag har 2 katter som är innen när jag är på jobbet och ute och springer på kvällarna. Funkar bra. Har dom väl fått smak på att gå ut är det svårt att ha dom inne hela tiden men har katten aldrig varit ute ska det inte vara ngr problem. Jag skulle dock skaffa 2 så har dom sällskap av varandra om man måste lämna dom ensamma hela dagarna.

• Mammastjeja

Vi hade från början en katt men valde sen att skaffa en till för sälskapets skull! Även fast katter sover 75 %, tror jag, av tiden som den är ensam så behöver den sällskap, om inte annat bara för att veta att den inte är själv. många skaffar katt eftersom de tror att en katt kan klara sig själv länge, vilket är helt fel!

• LillFrida

Jag har aldrig hört talas om "utehund"... Varför ska inte katter kunna vara innekatter när hundar är innehundar?
    (Självklart under förutsättning att de aktiveras och inte är ensamma för mycket, men det är väl självklart för alla varelser på jorden?)

• mamma o dotter

katter behöver inte gå ut

• Lokesmamma

Är ingen kattmänniska men tycker de e fel o ha en katt inne. En katt ska kunna gå in o ut som den vill klättra,hoppa,jaga m.m Tycker de e fel när man "gör om" djur från det som är naturligt för dom. "ändrar deras livsstil"

• LillFrida

Ang. Lokesmammas åsikt:

Om man inte ska ändra ett djurs livsstil ska man väl inte ha husdjur alls? I så fall skall alla djur ska bo i det fria, jaga, para sig och få en massa ungar. Hundar är ju vargar och skall inte gå i koppel och äta vov på burk, katter skall inte ha små pinglor runt halsen och leka med pälsmöss, kaniner skall inte bo i bur och undulater skall inte sjunga glassbilsmelodin.

• Lokesmamma

Ne precis. Fast i dagens läge så har människan gjort många djur till husdjur och idag skulle de aldrig klara sej själva ute i naturen o de tycker jag e synd. Även om jag har haft alla möjliga sorters djur/har nu. Fast en katt tycker jag ska kunna gå in o ut som den vill o kunna jaga o vara "fri". Tycker inte hundar ska gå i koppel heller. Själv är min hund alltid lös och får ben/kött som han får arbeta med.

• LillFrida

Hmmm, tja. Svårt att sätta gränsen i så fall för vad som är acceptabelt för ett "ovilt" husdjur...

• Lokesmamma

Sen tycker jag att om man bestämt sej för att ha katt i lägenhet så tar man en katt som aldrig fått vara fri ute o springa. För att ta den katten o sätta i en lägenhet e riktigt elakt. Men en katt som aldrig varit ute fritt vet ju inte att den möjligheten finns.

Svar på tråden Katt i lägenhet