• josida

Trångt i lägenheten - tips på smidig förvaring?

Jag och barnen bor i en "normal" trea, kök, vardagsrum, stort sovrum, litet sovrum.
    Hittills har jag haft lilla sovrummet som mitt och barnen har delat det stora. Märker dock att de skulle behöva varsitt rum och funderar på att själv flytta ut i vardagsrummet. har dock inte så mycket garderober och ingen klädkammare. I mitt lilla rum har jag en fast garderob och sedan har jag en stor byrå. Byrån måste jag nog låta stå kvar i det rummet till ena barnets prylar, den får inte plats hos mig i vardagsrummet (tänkte skärma av med en bokhylla el dyl. Men var jag gör jag av alla mina kläder och prylar?

Skulle vilja ha alla tips man kan tänka sig på smarta förvaringsplatser och "compact living"?

• Svar på tråden Trångt i lägenheten - tips på smidig förvaring?
  • devega

hyllor och skåp på väggarna är toppen eftersom man då har kvar golvutrymmet. ikea har både snygga och billiga lösningar.

• Sofie1979

Ikea har en jättebra förvarings hylla som heter expedit, finns i 2 stl och är suveräna.. i själva facken i hyllan kan man ställa snygga backar/korgar! Ser riktigt fint ut och delar av ett rum bra samt bra förvaring!

Hälsn. Sofie

• gucki

Har du möjlighet att förvara ngt i hallen kanske. Vi ar en stor slukargarderob i hallen som tar bort massor av kläder. Har du förråd? Då kan du ha säsongskläderna inne och resten där. Bygg upp din säng på fläktskåp ifrån IKEA eller köp sådana här rull lådor som man kan ha under sängen. Byrå i badrummet? FLäktskp på väggarna i badrummet där du kan ha lite underkläder osv?
    Om du ändå ska skärma av så kan du väl göra det med ngn snygg garderob eller ett skåp med dörrar. Ser man inte alla prylar så ser det mindre rörigt ut.
    Lycka till...

• josida

devega: Bra idé, tackar. Ska kolla upp.

Sofie: Tackar för det, ska kika in på ikeas hemsida.

• josida

gucki: Hallen är iofs rätt stor och fyrkantig, men helt omöblerbar. Där finns ytterdörr, samt dörrar till kök, vardagsrum och ena sovrummet - knasigt...
    Hmm, bygga upp sängen och förvara under kan vara en idé... men vad är ett "fläktskåp"?
    Skärmar av med en bokhylla som kommer att fyllas med böcker och prylar som redan finns i vardagsrummet.

• gucki

Fläktskåp är skåp som brukar sitta över fläkten i köket tex. Dom är inte så höga utan mera avlånga och man fäller tex dörren uppåt. En vän till mig vars dotter blev större i ett litet rum byggde upp hennes säng på dessa så hon kunde förvara kläder där. Då kan du ha ett stort överkast som händer ner och så syns inte skåpen.

Svar på tråden Trångt i lägenheten - tips på smidig förvaring?