• Ekorretös

Varför slår det lock för öronen på mig?

Hej,

Under dom senaste graviditetsmånaderna har det jätte ofta slagit lock för mina öron. 
    Det hjälper inte att tryckutjämna.

Någon som vet vad detta kan bero på?

I går hade jag lock till och från under en timmes tid sedan blev jag alldeles yr och svettig. Gick över när jag ställde mig ute i blåsten Glad

(¯`°?.¸ ღ ♥ V 25 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Varför slår det lock för öronen på mig?
  • devega

jag hade samma sak under ett par veckor, men jag har ingen aning om varför eller vad det berodde på. gick över av sig själv.

• FrökenHöst

Jag har också probelm med det. Min läkare sa att det berodde på att, ja, allt sväller ju upp under graviditeten. Det är tydligen väldigt vanligt. Kommer inte ihåg hans förklaring så bra, men leta på graviditetssymtom.

• Rowanda

Precis, det är svullnaden i slemhinnorna. Mellan bakre svalget och mellanörat går det en smal gång, örontrumpeten. I mellanörat sitter även balansorganen. Den är öppen och reglerar trycket i mellanörat. När man tryckutjämnar vidgas örontrumpeten och locket försvinner. Slemhinnan i örontrumpeten sväller när du är gravid, den täpps till och du får lock för öronen. Prova att tryckutjämna 5 ggr i rad, 3 ggr/dag samt ligg med huvudet högt, hoppas det lindrar locket. Vad gäller yrseln kan det vara mellanörat, men yrsel kan ju också bero på så mycket annat som tex blodtryck och blodvärde.

Svar på tråden Varför slår det lock för öronen på mig?