• Viktoria1

måla en möbel "sliten"

jag har ett stort gammalt linneskåp, trärent, som jag vill måla vitt MEN så det ser "slitet"ut .Tror det skulle se konstigt ut om det var helt perfekt målat, syns liksom att det är jättegammalt på stuket(från 1900) Tips på hur det görs? ska jag sandpappra när det torkat el torka bort färgen våt?
    tacksam för tips!

• Svar på tråden måla en möbel "sliten"
  • ohlssons

Hej!

Du ska använda träbets. Det "släpper igenom" trästruktur jättesnyggt. Måla ett lager, vill du se mer av det vita och mindre trä, måla ett lager till och håll på tills du är nöjd.

Sandpappra inte, du kommer inte bli nöjd med resultatet. Det kommer se "sandpapprat" ut och inte "antikt".

Gå till en riktig färgbutik och inte typ coop och kolla med dem vad du ska ha. Jag tippar på antikbets och en hyfsat vanlig pensel.

Sen målar du utmed träets ådring. Viktigt!

Det kommer säkert gå bra.

Hälsningar Ohlssons

• Viktoria1

ok det kanske kan funka, ska kolla på em måleributik här i närheten. såg bara en bild i Laura Ashley katalogen på skåp som var "kantstötta", det är klart att det är säkert skitsvårt att få det lagom mycket bortskavt... tack!

• Tmed3

Måla med halvblank lackfärg, antikvitt brukar bli fint... sen tar du en tuss stålull, gärna en sån mjukare man rengör grytor med, dvs inte svinto, och slipar med den på ställen som brukar bli slitna, runt handtag, kanter osv. Skitsnyggt och man får den slitna, gamla charmiga känslan...

• Viktoria1

hej,vad glad jag blev åt fler svar!

jag trdde på nåt sånt som Tmed3 skrev och har tittat på den länken du skrev musli (- men ärligt så fattar jag inte deen riktigt!det är massor av länkar bara - inget snack??)

tack igen

• Tmed3

Ja den metoden jag pratar om e ju såå enkel... sliter du för mycket på möbeln så målar man bara ett nytt lager o så kan man hålla på i alla evighet tills man är nöjd

• eire

Om det är riktigt gammalt ska man göra så lite så möjligt med det, helst inte måla alls. Det förlorar i värde och det ömtåliga trät slits ännu mer. Sandpappra absolut inte, fibrerna i trät kommer slitas ännu mer och förstöra utseendet på det gamla trät. Tror oxå på bets i såfall.

Svar på tråden måla en möbel "sliten"