• Mamma till viljestark dotter

Ni med preeklampsi/HELLP, hjälp mig tolka min journal!

Ska försöka skriva ner min sjukhistoria när jag drabbades av preeklampsi/HELLP. Har därför läst journalen från de veckor jag låg på sjukhus men det är en del saker jag inte fattar. Hoppas ni kan hjälpa mig med det. Vad betyder:

1. Patellarreflexerna mer lättutlösta och tendens till fotklonus
    2. tpk 235, ASAT 0,92, ALAT 0,64, URAT 337, KR 71
    3. Prover visar något mer stigande transaminaser
    4. Ordinerar Pinger-Acetat (vad är det och varför får man det?)
    5. Placenta väger 500 g och har 3 navelkärl, vad är "normalt"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-28 22:31:02:
    4. Ska vara Ringer-Acetat...

• Svar på tråden Ni med preeklampsi/HELLP, hjälp mig tolka min journal!
  • Blå Flygare

1 Reflexerna i knäna är mer lättutlösta än normalt. Tendens till att foten spänner sig krampaktigt. (Båda neurologisk påverkan)
    2 Olika "labb"-svar, kan ej normalvärdena...

Kan ej övrigt

Och har ej haft preklamsi, men är fräck nog att svara ändå (uttråkad)

• familyfour

Ringer-acetat infusionsvätska används vid vätske- och saltbrist.

Tror jag hört att normalvikten på moderkakan placentan ligger på 600-800 gram... Vet dock ej vad mina vägde.
    Men ofta är den ju tillväxthämmad vid havandeskapsförgiftning.
    Jag hade också Tre kärl i navelsträngen med bägge pojkarna. (preeklampsi med bägge barnen) Det är nog normalt.

Tpk = trombocyter (blodplättar som medverkar till att blodet koagulerar/stelnar) per en viss andel blod tror jag... vet ej normalvärde.

ASAT och ALAT är prover som tas för att kolla leverfunktionen... Vet ej heller där normalvärden.

Urat (urinsyra) filtreras och återupptas i njurarna. Bestämningen av urat i serum har värde vid misstanke på  preeklampsi bland annat.

KR är nog KREA= Kreatinin Provet tas för att kontrollera om njurarna fungerar som de ska. Tyvärr har jag inga normalvärden där heller.

Vet bara att det var när mitt KREA steg som de beslutade om igångsättning. Hade över 100.

• Anna i Hult

Normalvärden på tpk-120-240
    ALAT,ASAT under 0,8
    Krea som vikten i kg
    Urat-under 400

Ringer-Acetat är en koloid som fungerar som utfyllare av blodvolymen vid risk för blodförlust eller intorkning.

Man ska ha tre navelkärl normalt.Placentavikten lite i underkant , men normal.

• Apan Papan

Trombocyterna ska ligga i intervallet 150 till 450 x 10^9/L för att vara normala.

Att transaminaserna stiger betyder väl bara att man har leverpåverkan.

Moderkaka på 500 g med tre kärl låter helt "normalt" för situationen, min vägde 400 g .

Svar på tråden Ni med preeklampsi/HELLP, hjälp mig tolka min journal!