• sallybuse

Risifrutti.

Jag har ett barnbarn som är 11 månader.Och idag fick han risifrutti.kan han äta de.Han åt för glatta livet.Finns så många olika saker nu som man ska tänka på.När jag fick mina barn så var de inte så noga med allt.Och mitt sista barn fick jag 93 och mitt första 81.

• Svar på tråden Risifrutti.
  • Silverkatten06

Det är ganska mycket socker i risifrutti, så det är väl inte världens bästa mellanmål direkt..

• Blå Flygare

En del skulle nog tycka att det är för sött. Vet inte precis hur sött det är,men det är ju rätt mycket hysteri kring det nu. Men annars så är det ingen fara.

• linedja

Jag säger som de andra... Absolut inte nyttigt, men inte heller farligt. Ge det du, men kanske inte för ofta.

Mamma till världens bästa Vilme 051121
  • funbun

det beror ju helt och hållet på hur DU vill göra, känner du att det är ok att ge socker så gör det

• sallybuse

Okej tack för svaren men har lite dåliga idéer vad man kan ge för mellanmål.Tycker att de skulle vara tråkigt att äta gröt alltid till mellis.Vad kan man ge istället.

• funbun

smörgås och fruktpure tex

• flower76

Finns ju risifrutti utan tillsatt socker. =) Fortfarande socker i, men lite mindre ivaf. Och godare, tycker ivaf jag...

• Tonx
    sallybuse skrev 2007-07-28 22:59:10 följande:
    Okej tack för svaren men har lite dåliga idéer vad man kan ge för mellanmål.Tycker att de skulle vara tråkigt att äta gröt alltid till mellis.Vad kan man ge istället.
    Smörgås med ost, leverpastej, skinka eller nåt.
    Frukt
    Osötad youghurt
    Fil och flingor
    Grönsaksstavar och dip
    Hälsosamma bullar, finns många nyttiga varianter på muffins t.ex
    Fruktsallad
    Hemmagjord risifrutti för den delen

• funbun

men det är ju sötningsmedel i istället...

• Blå Flygare

Varför tråkigt med gröt? Finns ju massor med sorter: risflinge, mannagryn, grahamsgryn, bovete, havregryn, dinkel... Och så varierande frukter/frukpuréer till.

Banan, äpple, melon...

Macka med leverpastej/kalvkorv/ost...

Pannkakor/Våfflor med fruktpuré

Fruktkräm (hemkokt utan tillsatt socker) med mjölk

Yoghurt/filmjölk

• Tonx
    flower76 skrev 2007-07-28 23:01:32 följande:
    Finns ju risifrutti utan tillsatt socker. =) Fortfarande socker i, men lite mindre ivaf. Och godare, tycker ivaf jag...
    Det är ännu värre, eftersom de innehåller sötningsmedel.
  • sallybuse

Han tycker inte om fruktpure.Han tycker nog de är surt.Och mosad banan vill han inte heller ha.Men middagarna går bra.

• Blå Flygare

Men när han är 11 mån behöver ni inte mosa bananen! Bara att skala och hålla fram!

• louice80

min  son har fått risifrutti vid någom enstaka tillfällen kanske är inteså bra mellanmål
    men ibland kan det var okej.

mamma till viktor
  • Silverkatten06

sallybuse skrev 2007-07-28 23:05:16 följande:

Han tycker inte om fruktpure.Han tycker nog de är surt.Och mosad banan vill han inte heller ha.Men middagarna går bra.
    Men om han är 11 månader kanske det är dags att skippa puréerna och ge honom färsk frukt? Ni behöver tex inte mosa bananen, låt honom äta den som den är eller skiva den om ni är rädda att han tar för stora tuggor. Kanske tycker han det är roligare om han får hålla den själv? Mango, päron, melon, hallon, kiwi, blåbär och smultron är andra favoriter hos min son.
Svar på tråden Risifrutti.