• Mellisen

Göteborgare, se hit!!!

Om tre veckor åker vi på semester till Göteborg. Vi ska bo på hotell mitt i stan. Nu vill jag att alla ni som bor i Göteborg hjälper mej att hitta smultronställerna i stan.

Vi reser med en sex månaders bäbis och vi har tillgång till bil.

Jag vill veta, vad kan man göra i stan som passar att ha småbarn med sig på? Utflyktsmål, muséer... Soliga dagar och regniga dagar.
    Är lite sugen på att åka nån typ av sightseingbåt, finns det nån som är bra?

Sen vill jag ha tips på bra restauranger. Det viktigaste är att de är okej att ha med sig bäbisar, vagnar, att de har barnstol, hjälper till att värma mat osv utan sura miner. Självklart ska de servera god mat också.

Tips tack!!!

• Svar på tråden Göteborgare, se hit!!!
  • Mellisen

Finns det verkligen inga bra utflyktsmål och trevliga restauranger i hela göteborg...?

• Maria Seg

Paddan båten är ju en klassiker! Den kör i kanalen. De flesta restauranger har väl barnstol och gbg är känt för att vara serviceminded och tillmötesgående! Men vilka som är rymliga för en barnvagn är jag inte så bra på eftersom jag sällan äter ute i Sverige.
    Sedan har vi Liserberg, universeum, Botaniska trädgården och Slottskogen! Lerums vattenplatas en bit utanför gbg är super oxå!

• annex

jo, det gör det
    men jag kan tyvärr inte hjälpa dig   
    Är inte alls bra på Göteborg även om jag bott där i 6 mån
    men hjälper dig att puffa

• Tina B

Åk ut till Marstrand eller ta en skärgårdsbåt till någon av öarna. Sedan finns det ju Gunnebo slott, Nääs etc. I övrigt håller jag med Maria Seg ovan. Jag tror att bästa tips kan du antagligen få från en icke-göteborgare ... man turistar ju så sällan i sin egen stad.

• FilippaFilippa

Jag brukar "lyxa till" vardagarna med att gå ut och äta frukost lite då och då med min sambo. Då brukar det bli något av cafeerna krig Haga och Linne, alla har ju olika frukost menyer och de kostar runt 50kr. Där finns ju även flera mysiga / bra restauranger dom jag rycker ni ska testa för kvällarna.

Är vädret lite sämre kan en tur till Universeum vara kul! Liseberg funkar ju alltid om vädret är ok . (dit brukar det även komma lite artister nu under sommaren, så kolla hur spelprogrammet ser ut den veckan ni ska hit!) Picknick i Slottskogen ? Promenad runt/vid delsjön ?

Beror ju på vad man gillar?

Kolla på ticet efter evenemang i göeborg för veckan i ska hit.

• Mellisen

FilippaFilippa

Tackar för tipsen. Trodde nästan att de va så att ni Göteborgare inte vill ha dit en Stockholmare

Ska genast kolla upp va Liseberg har för nått på G när vi är där. Åkatraktioner är ej aktuellt, men utomhuskonsert vore mysigt.
    Universeum? Vad är det? Passar det me bäbis?

Har du namn på några bra restauranger så man kan kolla upp lite i förväg?

• MiaB72

Paddan är ju helt klart kul att åka om man vill turista i Göteborg!
    Sen finns det en massa olika skärgårdsbåtar man kan åka ut med för att se Göteborgs skärgård.

Slottskogen - en jättestor park med massa djur, stor lekplats och enorma grönytor att fika på! Jättemysigt om det är en fin dag att ha med filt och ha en picknick!

Avenyn, butiker och restauranger på rad, har aldrig upplevt att det är negativt att ha med barn, men det kanske är trångt på vissa att få in vagnen.

Shopping - Nordstan och alla butiker däromkring, finns nog alla affärer man kan tänka sig och lite till

Liseberg - får man ju inte missa fast det kanske inte är så att ni kan åka så mycket eftersom ni har en liten bäbis, men vissa attraktioner funkar ändå och det är kul att bara strosa där och spela på alla hjul

• Mellisen

MiaB72

Slottsskogen lät ju jättemysigt, tack för tipset!

Sen blir det nog lite shopping oxå, alltid kul i en ny stad...

• MiaB72
    Mellisen: Ja, även om det är samma butiker som hemma så är det ändå nya affärer
  • Maria Seg

Universeum ligger bredvid lisseberg, en enorm modern grå byggnad. b la ett jättestort akvarium så man går i en tunnel med fiskar runt om sig och en massa roliga teknik och vetenskap för både barn och vuxna, göra egna expriment osv.

• Drutten83

Botaniska trädgården är vackert. Finns fik, fontäner, växthus mm. Var ofta där med min mormor när jag var liten och vi hade picnic i det gröna. Minns det med glädje
    Ligger nära slottskogen.

Har inte läst alla tidigare inlägg men slottskogen är fint det med. Antingen kan man gå runt i det gröna eller svänga förbi djurgårdarna, kan docck bli lite mycket om man tar allt det OCH botaniska samma dag.

Liseberg. Har öppet och gratis inträde på fm om jag inte minns fel. Kolla www.liseberg.se för mer info. Liseberg är superfint utan att åka något. Sedan kanske ni kan ta en svängom i gratiskarusellen eller i farfarsbilarna

Shoppa behöver ni INTE göra i nordstan. Följ kungsgatan och vik av lite här och där så hittar ni smultronställen både för er och barnet (både dyrt och billigt).

Trädgårdsföreningen är fint. Kostar dock i inträde harjag för mig.

Universeum vid korsvägen ska vara en upplevelse för barnen.

Freeport i Kungsbacka (ngr mil söder om GBG) har outlet. Märkeskläder för helt OK penning. Ta E6 söderut (mot Malmö) och svänga av VARLA. Själva Kungsbacka är en söt liten stad.

Kungälv (E6 norrut mot Oslo) någon mil. Där finns gamla fästningen och själva staden är söt.

Från Lilla Bommen går Börjessons båtar till Älvsborgs fästning. Fint och vackert utanför GBG i skärgården som kanske är roligare för vuxna?

LYCKAS TILL!

• Mellisen

*Drutten83*

Tack för alla härliga tips!!!
    Nu vet jag inte vad jag ska välja, för vi hinner inte med allt!

Svar på tråden Göteborgare, se hit!!!