• WhiteTrash

Bygga en egen sänggavel?

Vi har länge haft problem med att hitta en sängram som både jag och sambon gillar. Främst beror problemen på att det finns väldigt litet utbud av sängramar som passar till 210 långa madrasser (min karl är 2 meter lång, därför måste vi ha långa madrasser...).

Nu har vi tänkt och tänkt och bästa lösningen vore att enbart skaffa en huvudgavel.
    Men vi har inte hittat nån som vi direkt gillar heller...
    Vet att för nått år sedan hade MIO eller EM (kommer inte ihåg vilken av dom) en huvudgavel som hette "helene" eller nått i den stilen. En gavel klädd i typ fuskläder.
    Har sökt efter denna gavel, men den verkar ha utgått...
    Så nu växer tanken fram om att man borde ju faktiskt kunna tillverka en egen sån, eller hur?

Men, jag är lite vilse i min engen trädgård när det gäller sånthär, är det nån som vet hur man på bästa sätt får en egen huvudgavel snygg?
    Man måste väl ha nån skiva typ spånskiva eller MDF och sen stoppa den med nått? Vad ska man använda att stoppa med??
    Och hur gör man???

• Svar på tråden Bygga en egen sänggavel?
  • principisessan

det är mio som har den, men jag har för mig att jag såg den på deras hemsida för inte alls så länge sedan..
    Om du ska göra en sån själv så köp en madrass som du skär till i rätt storlek, och fäst ett tyg över som du häftar fast på baksidan, snyggast blir om du syr en kant runt så att du inte får rynkigt runtom när du fäster tyget, men det är ju förstås en smaksak.

• WhiteTrash
    m u m i n skrev 2007-07-29 10:45:16 följande:
    det är mio som har den, men jag har för mig att jag såg den på deras hemsida för inte alls så länge sedan.. Om du ska göra en sån själv så köp en madrass som du skär till i rätt storlek, och fäst ett tyg över som du häftar fast på baksidan, snyggast blir om du syr en kant runt så att du inte får rynkigt runtom när du fäster tyget, men det är ju förstås en smaksak.
    Det var en smart idé med madrass
    Men det blir inte en tvär kant om man gör så? Eller kanske kan man spänna tyget så kanten blir rundad? Hmmm, knappt jag begriper vad jag menar... Vet inte hur jag ska förklara riktigt

Ska nog fara in till MIO imorrn och fråga om dom tagit bort den från sortimentet, har inte sett den på ett tag
  • T J

Jag har gjort en egen sänggavel med vanligt tyg.

Tog en spånskiva och satte fast polyestervadd och tygg mha häftpistol. Det gäller att man sträcker ordentligt och är noggrann så det inte blir några veck, men annars är det inte så svårt.

Tänk på att den blir ganska tung, så akta tårna! jag har fortfarande (7 år senare) och kommer troligen alltid ha men efter vår på min stortå

• principisessan

nja, om du stäcker tyget ordentligt så blir det inte så vass kant, sen så beror det ju på hur pass rundad kant du vill ha, du kan ju skära till kanten på den om du vill att den ska vara rundare.
    Och för att fästa den så är det bara att sätta sånadär "nyckelhål" på baksidan och ordentliga skruvar i väggen.. gjorde en sån till min syster i 140 cm bredd.. blev riktigt tung.
    Ska sätta igång med en sänggavel här hemma också, men har inte fått tummen ur än bara
    tänkte ta ett vitt skinn som jag syr först som ett lapptäcke så att det blir rutmönster.. tror att det kan bli snyggt.

• WhiteTrash

Vilka bra tips!
    *suger i mig som en svamp*
    Vet inte om jag törs göra med konstläder/skinn för jag har aldrig "hanterat" sånt tyg förut... men det brukar ju vara snyggt!
    I vitt skinn låter ju jättesnyggt, men är det inte svårt att sy i det?

• principisessan

jo det är det nog.. hehe sitter väl här och svär sen när jasg väl sätter igång. fast fuskskinn brukar inte vara lika tjockt o stelt som riktigt skinn.. o inte lika dyrt heller o det är ju alltid bra

• WhiteTrash

Var kan man bäst få tag i fuskskinn? Skulle gärna vilja ha svart/mörkt fuskskinn och göra den så lik MIO's gavel som möjligt för jag tyckte den var jättefin!

• WhiteTrash
    Joico skrev 2007-07-29 11:40:41 följande:
    En kompis gjorde en sänggavel för ett tag sedan, som hon också bloggade om. Jättemånga som kommer till hennes blogg när dom googlar "sänggavel" hon har en jättebra beskrivning också. Hon gjorde ytterligare en efter den som är på bild, fast med linnetyg och nackkuddar som hängde ner en bit i band.marinajosefin.blogspot.com/2006/03/att-gra-en...marinajosefin.blogspot.com/search%C3%A4ng...Lycka till!
    Vilken bra beskrivning!
  • Missy Cat

Vi gjorde en egen himmelsäng.
    Men själva huvudgaveln är ju densamma.
    Titta i mitt galleri under bebisförvaring, där finns bild på vår säng.
    Vi hade en spånskiva och i mitten på den häfade vi på en skumgummi del och sedan sträkte vi på ett fusksinn över den .
    Och sist skruvade vi dit spånskivan på sido stolparna på vår säng.

• Katinjka

Hej ,
    Du skall ha en spånskiva och klädsel gör du av akrylvad så kan du kläden i vilken tyg du vill, annars finns det tyger, av typ som man brukar sy överkast, som är redan stoppade med vad.
    Du syr den dubbelt så lång som gavlens höjd och syr på knyttband

m u m i n skrev 2007-07-29 10:45:16 följande:

det är mio som har den, men jag har för mig att jag såg den på deras hemsida för inte alls så länge sedan.. Om du ska göra en sån själv så köp en madrass som du skär till i rätt storlek, och fäst ett tyg över som du häftar fast på baksidan, snyggast blir om du syr en kant runt så att du inte får rynkigt runtom när du fäster tyget, men det är ju förstås en smaksak.
  • WhiteTrash
    Missy Cat skrev 2007-07-29 13:31:42 följande:
    Vi gjorde en egen himmelsäng.Men själva huvudgaveln är ju densamma.Titta i mitt galleri under bebisförvaring, där finns bild på vår säng.Vi hade en spånskiva och i mitten på den häfade vi på en skumgummi del och sedan sträkte vi på ett fusksinn över den .Och sist skruvade vi dit spånskivan på sido stolparna på vår säng.
    Smart lösning, snyggt blev det också!
    Har fått massvis med idéer nu. Ska verkligen försöka få det till att bli av så det inte stannar upp här... sånt brukar vara lätt hänt Räcka ut tungan
  • NancyS

Jag har gjort en sänggavel. Följde dessa instruktioner www.viivilla.se/gordetsjalv.asp&categoryid=152&mode=ShowArticle&searchit=s%E4nggavel

Lägger upp en bild i mitt galleri. Jag valde ett beigt fejk-mocca tyg. Är själv väldigt nöjd.

• Atamon

Vi köpte helt enkel en snygg garderobsdörr/hög köksdörr i ek på fyndhörnan på Ikea och använder som sänggavel (används på tvären då). Har haft den monterad både på sängen och direkt på väggen
    Sänggavlen blir utan tyg då förstås

• principisessan
    Katinjka skrev 2007-07-29 23:35:12 följande:
    Hej ,Du skall ha en spånskiva och klädsel gör du av akrylvad så kan du kläden i vilken tyg du vill, annars finns det tyger, av typ som man brukar sy överkast, som är redan stoppade med vad.Du syr den dubbelt så lång som gavlens höjd och syr på knyttbandm u m i n skrev 2007-07-29 10:45:16 följande:
    jo, visst så kan man ju göra, annars så gör jag som jag gjort tidigare blev bra det med
  • WhiteTrash

Ska in på lite olika attfärer och kolla runt idag tänkte jag

En fråga. Bör man göra gaven några cm bredare än sängen? Eller ska gaveln vara exakt 180 cm bred (sängen är det... eller vi har 2x90)??
    Typ att man gör gaveln 185 cm?

• åsa1980

JAg köpte en gammal dörr på blocket, slipade i ordnig den, och har målat den gräddvit på ena sidan, så kan jag välja. Tröttnar jag på trå så vänder jag på den. HAr dock int hunnit sätta upp den ännu. Men det kommer bli häftigt.

Svar på tråden Bygga en egen sänggavel?