Bli gravid under studietiden
Vad beräknas föräldrapenningen på om man blir gravid då man studerar? Jag ska studera på halvfart i tre år och jobba lite upptill. Beräknas föda i mars och studierna börjar nu i höst.
Vad beräknas föräldrapenningen på om man blir gravid då man studerar? Jag ska studera på halvfart i tre år och jobba lite upptill. Beräknas föda i mars och studierna börjar nu i höst.
Om du jobbat innan och tar fullt studiebidrag och lån så beräknas FP på lönen du hade innan, då är studierns så kallad överhoppningsbartid.
Ring FK och fråga eller maila dem.
Lycka till med bebis och studier.
Studietiden är överhoppningsbar så man räknar på det du tjänade innan du började plugga. Du ska då ha arbetat utan uppehåll i minst 8 månader, det bästa är ett år innan.
Jag tog examen i januari i år. (bf 5 september)har hunnit arbeta 6 månader innan jag ska föda. Sen gick de tillbaka och tittade på min inkomst innan jag började studera, uppfyller man då kraven så räknar man föräldrapenningen på det senaste arbetet även om man bara arbetat i 6 månader.
Lite invecklat
Jag har inte jobbat mer än extra innan jag började plugga. Har gått i skolan sedan jag var sju år (fyller 23 år nu) men har jobbat en hel del extra. Så jag får räkna på förra årslönen (2006) då jag får min bebis i september. Det blir inte jättemycket pengar men lite mer än garantibeloppet. Kommer att få 260 kr/dag före skatt. Garantisumman är 180 kr/dag före skatt.
Jag är lite i samma sits och som jag förstår det så räknas din föräldrapenning på det du tjänat det senaste året innan du har BF. Dessvärre är det så att studerar man bara halvtid så räknas inte studierna som överhopningsbartid. Som jag tror så skulle du få din lön fr.o.m. mars t.o.m. mars delat på antalet dagar per år (eller hur de nu räknar) Men detta är bara som jag tror, ring och prata med dem. Det ska jag göra någon dag här. Har också BF i mars och har studerat på halvtid länge nu och jobbat halvtid.
Fru Wennström skrev 2007-07-29 12:02:10 följande:
Man måste ta fullt studienlån för att man ska få behålla den SGI man hade innan studierna.Jag fick tom min SGI uppräknad, då min var från 2002. När jag pratade med handläggaren från FK sa han att man måste ha fullt studielån för att få behålla SGI från tidigare.
JAg fick min SGI beräknad på det jag arbetat innan studierna och jag hade inget lån, bara bidragsdelen, under ett av åren.
Konstigt att Fk verkar säga så olika.