• Amsan71

Torka tvätt med luftavfuktare?

Är det någon som har erfarenhet av att torka tvätt med luftavfuktare i ett rum. Har det fungerat bra och i så fall vilken kan ni rekommendera? Jag håller på att göra i ordning ett rum där jag ska hänga min tvätt så jag vore tacksam för svar.

• Svar på tråden Torka tvätt med luftavfuktare?
  • kasa

Nej har ingen erfarenhet av det men tänkte oxå på att avfuktare skulle funnits i tex torkrum i lägenhets tvättstugor ...
    Hade det problemet när jag bodde i lght.

KOLLa bara upp vad det kostar per gång du har på den så du vet vad det kostar gentemot att tex hänga ut eller torka längre...
    Förstår att du antagligen är i behov av att få tvätt torr fort..

Mvh Karin

• Juno

Vi har en i källaren och tvätten torkar mycket bättre. En maskin blir torr på en natt om den inte hänger för tätt. Vilket märke det är vet jag inte men jag kan kolla om du vill. Det viktiga är nog att inte köpa allt för billigt.

• NALLEB

Har oxå en avfuktare som jag använder ibland. Det fungerar bra. jag vet inte vad det är för märke,men den är köpt på Clas olsson

• Navona

Vi har också en avfuktare i tvättstugan, det funkar jätte bra. Tvätten torkar mycket snabbare och det blir inte lika fuktigt i tvättstugan.
    Våran är köpt på Ö&B och funkar hur bra som helst. Jag tror att den kostade runt 1000 kr.

• SVejsan

Vi rekommenderar det starkt, vi har en Woods avfuktare i ett torkrum.
    Tänk på att du bör ha ett rum där man kan stänga om!

Kolla på råd och röns hemsida efter testresultat...

Bra även för det allmäna klimatet i en källare...

• stellahjärtat

Vi har en i tvättstugan i källaren. Funkar kanon!! En Mitsubishi, kostar 5500 kr. Värd vartenda öre.

• Mia83
    Juno skrev 2007-07-29 21:33:07 följande:
    Vi har en i källaren och tvätten torkar mycket bättre. En maskin blir torr på en natt om den inte hänger för tätt. Vilket märke det är vet jag inte men jag kan kolla om du vill. Det viktiga är nog att inte köpa allt för billigt.
    Är det så snabbt? Här torkar tvätten över natten när jag hänger den i hallen ju.
  • Maja K

tvätt bör man inte självtorka i hallen, kan ge fukt i huset. endast i tvättrum eller badrum med stängd dörr och bra ventilation. eller utomhus på sommaren. härligt!

• SVejsan

Finns inga regler om att man får eller inte får torka kläder i en hall, visst blir luftfuktigheten högre och visst skall man se till att det inte droppar ner på golv. Man torkar ju inte kontinuerligt!

Men fukt skador kan det knappast ge (för ett kruppbarn i anfall är det tom vara bra ). Luftfuktigheten blir inte högre än om man skulle ha fönstret öppet under ett regn...

• SVejsan

tillägg: Allt beror ju på av den befintliga luftvolymen... när det gäller upplevd fuktighet...

• Juno

Mia83

Ja, hemma hos oss är det snabbt. Jag torkar tvätten i källaren som har blivit kall och fuktig sen vi slände ut oljepannan. Trots att där nu finns ett element tar det ca 1,5 dygn för jeans, frotté och lakan att torka utan luftavfuktaren.

• Mia83

Maja K skrev 2007-08-06 10:32:05 följande:

tvätt bör man inte självtorka i hallen, kan ge fukt i huset. endast i tvättrum eller badrum med stängd dörr och bra ventilation. eller utomhus på sommaren. härligt!
    Jag tvivlar starkt på att man riskerar fuktskador för att man torkar tvätten i hallen.
    Hur går det om man skaffar sig en luftfuktare då menar du?
Svar på tråden Torka tvätt med luftavfuktare?