• Leja

Pass till barn..Vad behövs?

Ska fixa pass till min 1-åring..
    Hur går man tillväga? Läste lite på nån sida (polisens?) men förstod inte allt ändå. Ska man ha med sej nåt till polisstationen mer än sej själv, sin legitimation och barnet?

• Svar på tråden Pass till barn..Vad behövs?
  • Annanas86

Vi var tvunga att ha  med födelsbevis från skatteverket också..

• Stumpan83

Du måste ha en fullmakt som båda vårdnadshavarna måste fylla i om det finns fler än en. Är inte båda med vid passansökan måste den andres signatur bevittnas av två andra personer. Är båda med brukar det finnas papper på passkontoret som man kan fylla i där. Hoppas du förstår vad jag menar.

• Leja

Amanda, det var där jag läste..Men jag tyckte det stod så krångligt, hoppades nån kunde förklara lite enkelt för mej

Jag är iallafall ensam vårdnadshavare.
    Men behöver man alltså födelsebevis från skatteverket? Jag har ett sånt papper men eftersom dottern bytt namn och jag inte fått nåt nytt utdrag så vet jag inte om det gamla papperet räknas som giltigt..?

Fler erfarenheter! Verkar som de är olika på olika ställen?

• Jenpen

Vi gjorde pass på vår 9 månaders förra veckan och behövde inget födelsebevis. Vi båda var med och fyllde i en passansökan och tog kort där. Det gick hur smidigt som helst!

• Leja

Okej tack för svaren! Ska in till stan och polisstation imorrn och hoppas det går bra, om inte så får jag väl veta vad jag ev. behöver ha me mej till nästa gång.

• Arctura

Vi gjorde pass till våra barn förra veckan. Då gick vi till polisstationen i vår stan (både pappan och jag) där fick vi fylla i en blankett per barn (deras fulständiga namn, personnr, längd och adress) sen fick både pappan och jag skriva under. Kan inte båda vårdnadshavarna delta så behövs yttligare underskrifter av två andra "vittnen" som bevisar att den vårdnadshavarens underskrift är äkta typ!! Sen så får man ta passfoton på plats av personal där och så är det klart!! Det kostar 400kr per pass!! vi fick hämta passen efter 1 vecka!

Njuter just nu, av min semester=)
  • jen bossman

det enda jag behövde var en underskrift från pappan eftersom jag åkte dit ensam. och jag behövde såklart id-kort- annars kan man fixa allt där

Svar på tråden Pass till barn..Vad behövs?