• Lady

hjälp vad är det som sticker ut???

Vår ena katt har nått vitt smalt som sticker ut ur rumpan, kan det vara någon typ av mask?
    Petade på det igår och skulle dra ut det men vågade inte för hon skrek ville ju inte göra henne illa

vad kan detta vara ?

• Svar på tråden hjälp vad är det som sticker ut???
  • 19AgoniA70

Katter bör avmaskas med jämna mellanrum... ännu viktigare om de ibland får gå ut...
    Gå till apoteket där finns det mask-kurer... så är problemet löst på några dagar

• Miss S

Ring till en vet. o fråga! Det behöver ju inte vara något allvarligt men de kan ju ge råd o tips om vad det kan vara o vad du bör göra! Lycka till

• Sharooon

Låter som mask,Lady!
    Gå till apoteket och köp maskmedel,det är receptfritt.
    Är dina kissar ute?
    Eller äter dom rått kött då är det vanligt att dom får mask.
    Har maskat av min efter sommaren och sen när hon börjar va ute igen så får man maska av med jämna mellanrum.
    Huu! det är så äckligt med mask!!

• milimina

katter kan få mask även om de bar aär iinomhus också så de behöver inte vara utekatter för det.

våra äter t ex snö från skorna ibland när vi kommit hem och det kan innehålla smitta från andra djur som har mask. så vi avmaskar dem också ibland typ 1 gång per år.

• Upptagen

Jupps, det är mask, bara att avmaska!

• Lina84

det är garanterat mask. avmaska med en gång och har ni fler katter avmaska dem också.

kram

• Lady

Köpte 5g oral pasta "Banminth"

En liten fråga bara kan det komma blod i avföringen om de har mask?
    Kissen som hade det där konstiga vita igårkväll har diaré och det kommer blod
    (den vita saken som hängde ur hennes rumpa igår är inte kvar)

• Cookie

Ville bara säga att man _aldrig_ ska försöka dra ut nåt som sticker ut ur rumpan på en katt. Om det tex är en svald sytråd kan man genom att dra förorsaka en massa skada (i klartext: sytråden kan skära upp tarmen...)

Fast det här låter onekligen som mask. Hör med veterinären!

• Fidosan

Det låter som det skulle vara mask,katter brukar bli lösa i magen när dom har mask,är det en utekatt?

• Ingrid

Det är klock-ren mask! Asäckligt! Har du flera katter måste alla avmaskas. Kattrackarna kan få mask när dom käkar råttor eller rå strömming har jag hört av en veterinär.

• Ebbiz

Lady: ja det låter precis som mask! Men jag vill bara tipsa dig om ett annat maskmedel! Banminth är nämligen inte det bästa då det inte tar all typ av mask! Köp nästa gång "Drontal Vet", endags-kur istället! Tar alla typer av mask! Dett gäller både till katt och hund!

Kram

• Kajsan

Tänk bara på att inte avmaska i onödan på era katter.
    Vår ena katt har en mage som har pajjat ut totalt efter all avmaskning.
    När vi fick honom var han bara 5 v och mer mask än katt
    Nu behövde han all den avmaskning han fick av oss, men nu kan han bara äta sitt torrfoder, ALLT annat rinner rakt igenom.
    Så att avmaska en innekatt bara för att det "bör göras" är inget jag rekommenderar, även om i ditt fall är det nog nödvändigt.
    Lycka till!

• milimina

nej man ska helt klart inte avmaska i "onödan" om man kan undvika det. i vårt fall berodde det dock mest på att lillkillen helt plötsligt började kräkas hela tiden och veterinären vi kollade med tyckte det var värt att pröva. nu vet jag inte om det faktiskt berodde på all snö han ätit (det går mycket andra utekatter i krokarna där) eller om det var nåt annat, men efter lite drontal slutade han med det iallafall.

hur gick det med din kisse lady?

Svar på tråden hjälp vad är det som sticker ut???