• Isaxgården

Bostadsanpassningsbidrag för staket.

Hej,

Sitter och fyller i en anmälan för att få hjälp med staket. Vi har en liten busig tjej med Downs syndrom som tycker det är jätte spännande med trafiken och vägen men det gör inte vi

Vi har haft en man från kommunen här och kollat samt en arbetsterapet. De tyckte att vi skulle sätta ett 1.5 meter högt gunnebostaket. Snacka om fägelse... Vi bor i en gammal hallandslänga från 1850 så det passar inte riktigt med gunnebostaket.

Min fråga är; Vad har ni fått för stacket samt hur högt är det?

Har ni tips om vad man ska skriva på ansökan så tas det tacksamt emot.

Anneli & Julia

• Svar på tråden Bostadsanpassningsbidrag för staket.
  • Ylvisen

Hej!

Kan väl inte hjälpa dig direkt men vi funderar på om man kan få bidrag att bygga ett eget staket, det passar inte heller hos oss med det gröna staket som erbjuds... Min man är snickare och vill hellre bygga ett eget. Han vägrar sätta upp ett sånt "jag jagar hellre ihjäl mig" brukar han säga Om det inte går att få ett bidrag bygger han ett i trä själv.

Här hos oss sa specialpedagogen till oss att vara ute i god tid eftersom det kan ta så lång tid att få ansökan godkänd, men det är här det och våra erfarenheter säger ju att det är väldigt olika i hela landet med det mest...

Hoppas någon annan kan hjälp dig!

Kram Ylva

• Veladis

Kan man inte ha ett snyggt vitt spjälstaket, men gunnebonät på insidan???
    Nu svarar jag bara på den estetiska problematiken, jag är inte insatt i så mycket annat....
    Så gjorde de på en förskola där jag arbetatde, då de tyckte gunnebostängslet var för tråkigt.

• MaNiMi

går det inte att hävda att ett sånt staket sen när barnet blir lite större går rätt lätt att klättra över?

• KARINbebisSONNY

Jag är inte alls insatt men jag bara undrar... Om man har småbarn och man bor nära en väg med trafik, brukar man inte bygga ett staket ÄNDÅ isåfall?

• Isaxgården

Om jag har förstått det rätt så räknar de ut vad gunnebo staketet ska kosta på de antal meter som man ansöker. Sedan om man vill ha något annat kan man ev. lägga till så man istället får trästaket eller dyligt. Men man får inte göra det själv. I alla fall inte i våran kommun. Vad jag fatta det som så är det ett med mindre maskor än normalt. Så det ska bli svårare att klättra upp i.

Jo, visst många sätter upp stacket i vilket fall när man har småbarn. Vilket vi också kommer att göra om vi inte får hjälp.

• only Gizmo

bara en liten fråga, varför skulle man få bidrag till att bygga ett staket när man har barn??

• AnnBrittS

HEj

Vi fick beviljat ett Gunnebostaket på 110 cm, men vi ville ha ett trästaket, vi skulle lägga en mellanskillnad på nästan 60 000 kr vi valde Gunnebo, vi har planterat klängerväxter som klättrar i staketet, mycket funktionellt o faktiskt riktigt snyggt.

• kattmatten

only Gizmo skrev 2007-07-29 19:08:36 följande:

bara en liten fråga, varför skulle man få bidrag till att bygga ett staket när man har barn??
    Man får inte bidrag för att man har barn, utan för att barnet har ett funktionshinder.
  • marre 5

Hej!! Vi ska få ett staket som jag tror hette morupsstaketet. Det är som utsatta telestolpar som är jackade i sidorna, där läggs det i runda slanor på längden. Har söktbygglov då det inte är lönt med 1,20 högt staket. Han växer ju och är en utomordentlig klättrare. Vårt staket kommer att vara 1,80 om vi får bestämma. Vi har en bak och framsida så vi vill att baksidan ska vara helt säker för honom att vara ensam ute på.

• Isaxgården

marre 5
    Var inne och kolla på LBF stängsel. Ser ju mycket trevligare ut än gunnebo. Är det kommunen som hjälper Er med det staketet? Måste man söka bygglov om det är äver en viss höjd eller hur fungerar det? Bor inte ni i Falkenbergs kommun? I så fall är det i alla fall samma län.

Mvh/ Anneli

Svar på tråden Bostadsanpassningsbidrag för staket.