• glitterkorn

Ont i ena skinkan (rumpan)

I bland år jag riktigt ont i lixom ena delen av rumpan o lite ner mot benet så d blir svårt att gå sen kan jag få som krampaktig smärta i ena sidan av magen när ex viss är ute och går sen kan d släppa helt plötsligt, kan det va typ foglossning eller va e det för något?

• Svar på tråden Ont i ena skinkan (rumpan)
  • Teskedsmamman

Njae, det tror jag inte... Det du känner i rumpan tror jag är mer ischias och krampaktiga i sidan låter som ligament...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror BF+6
  • Kajsan

Låter som ischias.
    Jag hade jobbig sån under graviditeten.
    På slutet fick jag sitta och sova

• carola1977

Jag håller med Teskedsmamman till fullo.

• glitterkorn

Och vad är ligament? Känner mig lite dum här :S

• glitterkorn

Ingen som kan förklara??

• Vonkan84
    glitterkorn:

Orsaken till ischias är alltid irritation och inflammation av ischiasnerven. Ischiasnerven är den största och längsta nerven i kroppen lika tjock som ett finger. Alla nervsignaler till och från nedre delen av kroppen går via denna nerv. Nerverna från ryggen går samman nedanför korsbenet och bildar ischiasnerven, vilken i sin tur löper under de tvära höftledsmusklerna, ner på baksidan av benet och vidare ner till foten. När en av diskarna mellan kotorna i ländryggen är skadad, tränger en del av disken ut mellan kotorna och trycker på en nervrot.

Trycket gör att nerven svullnar upp och det uppstår typiska ischiassmärtor, vilka strålar ut via sätet, på utsidan av låret, i vaden och ibland ända ner i foten. Det gör då ont att stödja på benet,

• gambler07

Ischias  låter det helt klart som.
    Jag har haft det under alla mina fyra gravidieter dock bara i vänster skinka och ner i benet.

Framsidan så låter det som ligameneten, när livmodern växer så töjer sig ligamenten och då får man ont. (typ som träningsvärk) Inget farligt alls.

Svar på tråden Ont i ena skinkan (rumpan)