Min adoptivmamma svartsjuk på min graviditet
Min adoptivmamma, som själv aldrig varit gravid blev inte glad när jag berättade att jag var gravid.
Visserligen blev hon rejält chockad då vi har varit i full gång med att plannera bröllop (om ca ett år). Hon säger nu att hon skäms för att jag är gravid då hon inte kan förstå hur vi kan ha slarvat så. Hon ser det som ett oerhört stort problem att vi förmodligen kommer att senarelägga bröllopet (då vi av naturliga själ kommer att vara rejält trötta med en lite ny bebis)då hon inte vet hur hon ska berätta detta för sina vänninor. Hon tror att de kommer tycka att det är helt hemskt. Jag har sagt till mamma att jag inte kan bry mig om detta då en bebis är mycket större än ett bröllop, men hon lyssnar inte utan tycker bara att vi är dåliga personer och att vi ställer till det för henne.
Sedan till detta tillhör att jag själv är överviktig och detta har min mamma alltid haft stora problem med då hon även skäms över mig för det. Nu säger hon och pappa att jag endast ska äta för mitt barn men inte för mig själv då jag redan har så mycket att ta av.... Jag tolkar detta som ren okunskap att de inte vet hur det funkar när man är gravid och att de tyvärr bara stirrar sig blinda på min övervikt.
Jag har även frågat min mamma om hon vill veta vad som händer och om hon skulle vilja se ultraljudsbilder men då säger hon att hon vill inte veta så i deltalj.
Jag funderar och funderar på detta konstiga betende och kan då bara komma fram till att hon är avundsjuk på min graviditet, då jag nu har lyckats med något som för henne har innebärt mycket sorg och en påminnelse om att hon själv aldrig fick biologiska barn. Jag tror att hennes fixering kring mitt bröllop då är något hon själv kan relatera till och därför tycker är viktigt. Däremot en graviditet har hon ingen erfarenhet och känner sig kanske både ledsen och rädd.
På något snevridet sätt vet jag ju att hon vill väl och hon kommer säker att älska sitt barnbarn när det väl kommer men jag mår inte bra av detta. Jag skulle vilja att hon var delaktig i min graviditet och att hon var glad.
Jag skulle nu vilja veta om någon av er känner igen detta eller kan förklara för mig varför hon är sådan.
Ledsen