• Samsonia

Los gigantes Teneriffa

Har bokat en resa med fritidsresor i november och ska bo på hotellet Taimio Tropical (tror jag det hette). Ngn som har erfarenhet av det hotellet eller resmålet? Kan tillägga att som resesällskap har jag min man och min dotter som då kommer att vara drygt sju månader.

• Svar på tråden Los gigantes Teneriffa
  • Cocarola

Jag har bott i Los Gigantes. Jättemysigt!

Tamaimo Tropical heter hotellet, och det ligger i Puerto Santiago mellan Los Gigantes och Playa de las Arenas. Man kan förboka babypaket med spjälsäng, barnstol och sulky (har bott där med 4-månaders bebis). Fint poolområde, men ingen strand. Närmaste strand är i Playa de las Arenas, en kort väg bort, eller så finns saltvattenspoolerna i marinan i Los Gigantes (inträde). Det är backigt värre, men taxi är billigt.

Bästa fiskrestaurangen är Pancho precis vid stranden i Playa de las Arenas.

Bästa restipset är att hyra bil och åka runt, finns massor med fina ställen att besöka.

• hotten

kan inte alls hålla med föregående, tamamo tropical är uselt hotell med små hissar som ofta är ur funktion (typ dagligen några timmar), svinkalla pooler (trots att en skall vara uppvärmd) en svinkall bubbelpool som man dessutom måste betala för! Massor med kakerlackor som springer över fötterna när man försöker ta sig fram på trotoarerna på kvällen utanför hotellet!!! det vidrigaste jag sett unde alla mina resor å då reser vi flera gåpnger per år lite varstans i världen (tom ute i slummområden i en del länder har jag aldrig sett så mycket kackerlackor!) dock såg vi inte många kackerlackor på hotellområdet eller rummet (enbart några st på 2 v) men just utanför på trotoarerna mot hotellet osv... urk!!!
    Hela området runt hotellet är ju puttelitet tråkigt å inget att se eller göra! finns bara en enda ätbar restaurang att käka på på kvällarna (som naturligtvis är överfull, ligger i allafall nästan brevid hotellet)
    backigt var det ju oxå ingen höjdare allas.. tyvärr...

De positiva var att de satte ett extra galler typ på balkongen då man hade ett litet barn med sig, så ungen inte skulle trilla genom.

• hotten

med små hissar menade jag att de är svårt att få barnvagnen att rymmas!

• Samsonia

Tack så mycket för era svar. Ja jag har förstått att det finns olika åsikter om det hotellet. Själva är vi inte alls kräsna. Brukar välja ganska enkla hotell, tycker bara det är skönt att komma iväg och ha semester. Efter en sån här sommar vill man ju till solen!

• Cocarola

Tja, jag tyckte nog att hotellet var helt OK, ganska basic. Däremot så är Los Gigantesområdet mysigt!

Poolerna är kalla om man åker på vinterhalvåret, men på sommarhalvåret är det skönt (likadant överallt på Kanarieöarna, utom på dyraste lyxhotellen).

Samma sak med kackerlackor, de är vanliga överallt på Kanarieöarna. Vilken månad man reser spelar också roll. Men det finns inga giftiga djur där!

Jag ska fundera ut lite tips på trevliga restauranger etc åt dig!

• hotten

Mess:.. nej uppvärmda pooler brukar inte vara kalla!
    å ang kackerlackor så har jag som sagt aldrig under några resor någonstans sett så mycket! (förutom alla många resor lite varstans på jorden så är canaris nästan som ett andra hem då vi oftast tillbringar några månader varje vinter där, dock oftast på GC) å ja naturligtvis spelat vädret å vind roll men å andra sidan har jag bekanta som bott där andra tider å de hade lika jävligt!
    Visst hotellet är billigt å jag kan mycket väl bo å bor oxå ofta i dyl enklare hotell jag har inte direkt så mycket att klaga på hotellet bara att den inte motsvarar antal stjärnor å beskrivning om den (om man läser i olika resekataloger, på nätet osv) och att området var riktigt uselt å sunkigt i mitt tycke, å det har inte så mycket med att göra hur många stjärnor hotellet har..

• Cocarola

hotten: det du kallar området är inte Los Gigantes, det är (del av) Puerto Santiago. Men jag håller med om att det inte finns något att göra just där! Bil är nästan ett måste, om man inte är nöjd med att ligga vid poolen hela semestern, alternativt starka benmuskler och en Titsa-tidtabell för lokalbussarna.

Du kanske bott lyxigare än mig, men på Teneriffa kallas en pool uppvärmd om de lyckats höja temperaturen med 2 grader...

Jag känner också till kanarieöarna mycket väl. Jag har bott 5 år på Teneriffa, framför allt i Los Gigantes. Efter jag flyttade hem igen så återvänder jag varje år, varav en gång till Tamaimo Tropical. Tycker inte alls att man behöver avråda från just det hotellet om man bara vet hur läget är. Vill man bara vara på hotellet med enstaka taxiresor så är det OK, likaså om man hyr bil. Däremot är det inget för ett par med barnvagn, om de vill ha en mysig strandpromenad utanför knuten - då skulle jag rekommendera att byta till Las Americas, i Fanabé någonstans.

• hotten

avråder å avråder ts frågar ju om vad man tycker å då skall man väll berätta vad man tycker dessutom varför man tycker så.. det är väll inte fel?
    jo med området menar jag just området santiago där hotellet finns, fast jag tycket inte att det fanns nått speciellt i los gigantes heller... jag förstår att det väcker helt andra känslor å minnen hos dig som bott där..

he hee ja ok poolen kan mycket väl ha vart uppvärmd har inte sagt nått annat, bara att jag å några andra jag känner vart grymt besvikna standaden på en uppvärmd pool på GC är iallafall 20-22 c (eller varmare 23-25 men det är oftast på bättre hotell å inte standard) standaden kanske är annan på teneriffa?, ruttna hotell har väll sällan en uppvärmd pool?

• Cocarola

hotten: nu sist så bodde jag på 4-stjärningt timeshare lägenhet, jättefint - men uppvärmningen till poolen var "trasig". Tror de struntar totalt i frusna gäster, bara det låter bra i broschyren. Jag har också råkat ut för hotell där de bara värmer upp poolen på vinterhalvåret, så kommer man i maj innan poolen värmts upp naturligt så är det svinkallt (men det upptäcker man först på plats!). Får väl åka till GC istället! Fast då motverkar jag ju syftet att träffa mina gamla kompisar...

Att jag tycker det är mysigt kring Los G beror nog på att jag känner till alla guldkorn!

• hotten

jo poolerna brukar nog oftast värmas upp bara nov tom sista mars, vad jag sett i allafall...

Svar på tråden Los gigantes Teneriffa