Tappar man sexlusten vid depression?
Min partner har haft en depression sedan 1 år tillbaka. Har fått hjälp vid några tillfällen men vill nu inte ha mer hjälp utan tror att att allt skall bli bra med tiden.
Min partner vill inte ha sex och har även svårt för andra närhetsaktiviteter. Han vill inte att vi skiljer oss utan tycker bara att allt skall rulla på.
Vi har varit ihop i 15år o har barn ihop. Fram tills för ett år sedan så har vi alltid haft en toppen relation med mkt skratt o sex.
Men så kom depressionen o under denna tid har det varit upp o ned på sex fronten. Ett tag gick det jättebra men sedan flera månader tillbaka så fixar han ingen närhet. Allt är bara nattsvart enligt honom själv.
Jag har hela tiden stått bakom honom. Velat stötta o prata o göra allt som man bara kan. Men nu börja min energi ta slut. Ja ghar ju också ett behov av närhet. Nu har man slutat hoppas på sex utan vill bara få en kram då o då.
Vår vardag rulla på med barnen. Vi har kul ihop de dagar som är bra för han o han är ju fortfarande min bästa vän.
Saknar honom så men börja ledsna på situtaionen. han har lovat att försöka bättra sig med kramar för att mitt liv skall kunna rulla på, men det är i perioder jobbigt för han även med detta.
Det är inga andra problem som otrohet el liknande utan han är djupt deprimerad. O hn vägrar att söka mer hjälp, han säger att han orkar inte prata mer om allt jobbigt utan vill bara att dagarna skall flyta på.
Vill ju inte ta ut skilsmässa. Antagligen får man väl leva sida vid sida om varandra för barnens skull. Detkanske inte är så illa att få leva med sin bästa vän. O sedan så hoppas vi ju båda att någon gång skall allt bli bra igen.
Har frågat hur jag skall gör anär min lust tryter på, o han vill ju inte att jag söker bekräftelse från någon annan heller men vet inte hur vi skall lösa det hela.
Jag förstå ju honom om han mår dåligt o sedan behöva känna press ifrån mig.
Men tycker bara det känns jobbigt om jag aldrig mer skall få känna mig åtråvärd när jag bara är strax över 30.
Någon annan som har någon erfarenhet? Säg inte att vi skall söka hjälp, vi har varit i terapi o han har gått själv o nu kan jag liksom inte göra mer. Kan ju inte tvinga en vuxen människa. Han är inte fara för varken sitt eget el någon annans liv
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-03 16:23:48:
Tack alla som svarat!
Det är bara så jobbigt ibland. Man vill kura ihop sig o bara bli kramad. Han säger att han ämnar skärpa sig ang detta o krama mig mera men det verkar inte bli så.
All hans energi går åt att sköta sitt jobb o upprätthålla någon slags fasad. Visst vi har det bra hemma o kan skratta o prata ihop. Men just vid närhet har han stora problem. Ibland kan man ju lätt tro det är mig det är fel på
Skulle man i nuläget ställa ett ultimatum till honom att sök hjälp annars går jag, så skull han låta mig gå. Jag tror det skulle vara mindre jobbigt än att rota i problemen.
Visst jag har inga andra planer, vill inte ha någon annan. Men jag vill inte leva resten utav mitt liv utan närhet Vill känna den lyckan att vara någon nära.
Någon som har några tips att ge hur man skall samla energi?