• LillaMy28

Skoda octavia(kombi) eller volvo v70?

Ja, vad tycker ni? Vilken bil ska man satsa på för en familje bil?
    Vi har nu en volvo V40 och det bagage utrymmet är inte så stort sedan har vi en saab 9000, å den ska vi inte ha kvar då vi vill ha en större kombi.

Det ska få plats barnvagn och packning för ev. kommande resor.

• Svar på tråden Skoda octavia(kombi) eller volvo v70?
  • auroras sida

Skoda drar inte lika mycket bensin..

Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • vkx

Skoda Octavia 5-dörrars sväljer nästan hur mycket som helst i bagaget. Har inte erfarenhet av kombin. När vi provpackade inför semestern konstaterade vi att vi fick välja på att skaffa takbox eller lämna vagnen hemma. Det blev det senare då sonen gärna blir buren i sele och sjal. Har en Ford Focus. Tror inte att någon bil har tillräckligt med utrymme för småbarnsfamilj som skall åka på tältsemester om man inte går upp på typen minibussar.

• LRX

Längd med uppfällt/nedfällt baksäte x bredd mellan hjulhus

Skoda Octavia 111 / 172 x 101

Volvo V40 103 / 161 x 89

Volvo V70 107 / 169 x 113

V70 och Octavia har ju raka fina utrymmen medan V40 har gigantiska hjulhus som tar upp en hel del plats.

• Lift Stolpe

Köp en V70. I den har du ingen tröskel som du ska lyfta allt bagage över, det finns i Skodan liksom i V40.
    Buller inne i bilen är avsevärt högre i skodan.

• polly79

Det skiljer ju bara någon centimeter mellan skodan och V70, så jag skulle ta med andra saker i beräkningarna, såsom andrahandsvärde och säkerhet...Där är väl V70 en klar vinnare om jag inte är helt ute och cyklar...

• Förhoppningar

Jag hade hellre köpt en Passat.

Men måste jag välja av dina alternativ så absolut v70. Jag sitter så illa i Skodan.

• Butterfly83

Du ska absolut INTE köpa Skoda Oktavia. För det första har Skoda många problem med sina bilar. Sen kanske ni inte vill ha bilen för evigt. Dom är väldigt svårsålda. (förstått detta efter ett par stycken på jobbet har försökt bli av med sina)
    Andrahandsvärdet suger på dom!

Som sagt som flera av dom andra här i tråden säger. Volvo är alltid ett säkert kort. Även om V40n har otroligt dåligt lastutrymme. Min syster och hennes man hade en sådan i ett antal år och blev tokiga till slut. Det gick bara inte att åka och storhandla eller resa bort med en barnvagn liggande i bagaget. Och baksätet är inte av det största laget.
    även Audi A4/A6 eller VW Passat Variant ska vara kanon!

Mvh /

• Angelven

Well - jag skulle väl läsa den här artikeln:

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp

Och så gå och sälja skräpvolvon med 26% akutbesök på verkstad till förmån för en skoda octavia med 22%

volvo v50 går av förklarliga skäl bort direkt med sina 49% akutbesök...

Men helst en Mazda eller Toyota - det är ju bara att titta på placeringarna i tabellen eller på bilprovning Men så är det ju inte heller uddabilar i små serier från ett litet land

• Brastad79

Kul att du sågar skoda men höjer Audi samt vw till skyarna... Det säger en del om vad du vet om bilar...;) Konstigt om samma delar går sönder oftare i en skoda än i en Audi/vw;)
    Jag skulle nog gått på Skodan och tagit pengarna jag får över till andra roligare saker...

Svar på tråden Skoda octavia(kombi) eller volvo v70?