Ikeas "madrasskydd" ...
...är det någon som har köpt det och hur är det i så fall ? Är det som "plastad" frotté eller bara som någon slags gummimatta ?
...är det någon som har köpt det och hur är det i så fall ? Är det som "plastad" frotté eller bara som någon slags gummimatta ?
Funderar på om det är det jag köpte...isåfall är det bara en tunn madrass som man lägger på den tjocka madrassen...så som vi vuxna har...
Om det nu är samma vi tänker på =)
Hej!
Har köpt 2 st.
Hade inte tagit upp det ur plasten men gjorde det nu.
Det är i storleken som ett lakan, på undersidan känns det glatt lite plastigt och på översidan känns det mer lent som mjukt tunnt, tunnt toappper, svårt å förklara.
Det är inte frotté.
Står att man kan tvätta det i 60°.
Märke: KRAMA
Känns inte som om det kommer bli speciellt varmt för bebisen! Men jag får väl se när vi använder det (är i V36).
Hoppas du fick lite mer info nu
Pisan: jag tror du tänker på en bäddmadrass...
Madrasskyddet är inte riktigt som plastad frotté. Eller plastad frotté minus frottén då
Det går jättebra att tvätta det i 60 grader, har gjort det förra veckan. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av den i praktiken för bebben har inte tittat ut ännu (är i vecka 30). Men man kanske ska prova den i sin egen säng bara för att känna om det blir svettigt. Den är ju i storlek som ett vanligt lakan.
Ok, låter i allafall som något som man kan pröva. Har nämligen bara en bit plastad frotté och skulle behöva mer , dels till den kommande bebisen och dels till de andra barnens sängar då det är dags att sluta med blöja osv.
Det är kanske inte helt fel att lägga något i sin egen säng om nu vattnet går när man ligger där.
Tyckte att IKEAs madrasskydd hade ett ok pris. Lite varmt blir det säkert men det blir det ju av plastad frotté också.
Det kan vara bra att ha sån där plastad frotte (eller liknande) i sin egen säng också eftersom det kan hända att man läcker en massa mjölk i början. Det gjorde i alla fall jag och kunde vakna med två stora blöta pölar under ryggen. Inte så fräsht att få en massa bröstmjölk i sängen.
Jag tror att det var dom jag köpte till Neo innan han föddes, är det dom så funkar dom perfekt. Lite väl prassliga innan man tvättat dom första gången men funkar dom, tycker det blir mindre varmt än med plastad frotté. Dom går även att torktumla på högsta värmen (gjorde nämligen det av misstag förra veckan). Det enda negativa jag har att säga är att dom jag köpte var inte lika stora som ett vanligt lakan. Dom täcker hela spjälsängen men inte hela storebrors säng tyvärr. Men som sagt klart prisvärt!
Jag hade ikeas madrasskydd till sonen när han var spädis (är 1 nu) då hans blöjor hade en tendens att läcka ibland och la det under lakanet med den glatta sidan ner. Då blir det ju inte svettigt och man har väl mer än ett lakan om det skulle hända en olycka. Klippte för övrigt itu skyddet så jag fick två lika delar och la där han låg med sin kropp.
Vi har det i sonens säng, prasslar lite innan tvätt som sagts, men är jättesmidigt och verkar inte bli varmt heller. Torkar snabbt också efter tvätt.
Jag brukar lägga en bit under en vanlig filt/lakan också när han får sprattla naken och lufta rumpan.
Jag tycker inte att det är något bra. Hade det lite i början, men det blev aldeles fuktigt tyckte jag. Åkte i väg till Jysk och köpte riktigt plastat frote, vilket jag har upplevt som mycket bättre.
Jag hade det i sängen nu när jag var gravid ifall vattnet skulle gå, och jag kunde inte fatta varför sängen plötsligt kändes så varm och "fuktig". Det sämsta skyddet nånsin! Värt att lägga pengar på ett lite dyrare, tror vi köpte på Coop och det var jättebra.
Med tanke på hur tunnt skyddet är så är det ju inte meningen att det ska ta upp stora mängder vätska. Snarare hindra fukt/bajs från en överfull blöja att blöta ner i sängen. Större olyckor ska man nog ha lite värre saker till.