Färga en kjol, går det? Finns färg att köpa?
Är det någon som vet om det går att färga ett klädesplagg svart?
Finns färg att köpa?
Blir det bra? Dyrt? Var finns det?
Är det någon som vet om det går att färga ett klädesplagg svart?
Finns färg att köpa?
Blir det bra? Dyrt? Var finns det?
finns i vanliga mataffärer, kostar inte så mycket å man kan välja bland flera olika färger..
har aldrig testat själv men tror att det blir bra, om inte så kan man väl färga ännu en gång så borde väl färgen bli mörkare
lycka till
Vet ni vilken affär?
Det finns i alla mataffärer!
om det är bomull så går det att färga med färgerna som nämdes tidigare. var dock noga med att se till att det inte är några färgrester kvar i maskinen sen när du är klar :)
Ringde 2 st men ingen hade
här har coop bland annat..
aha färgar man i maskinen, kan man inte göra på annat sätt?
ÖB finns färg den brukar vara nåra kronor billigare.
även om plagget är av bomull är det inte säkert att sömmarna är det. Ofta händer det att sömmarna inte blir färgade
Det ska vara naturmaterial. Jag har färgat mycket förut och jag köpte färg på typ Ica Maxi eller Åhléns. Lätt som en plätt men se till att tvätta en maskin efteråt med liknande färg. Så du får bort färgresterna.
Om sömmarna är av annat material än resten av plagget och därmed inte blir färgade, så är det ett tips att ta en tuschpenna och fylla i trådarna. Kladda inte så mycket utanför bara, utan bara trådarna.
Jag har hört att det ska fungera bättre att färga med Nitor allfärg som fungerar på både ull, siden och nylon samt alla naturmaterial. Det fungerar att färga i stor rostfri kastrull. Men du bör ha termometer så du kan mäta graderna på vattnet. Och plasthandskar.
Följ bruksanvisningen!
www.alfort.se/templates/AC_commonPage.aspx
Finns också Nitor textilfärg
Här säljs Nitor textilfärg i mataffärer (dock inte alls alla!) och även på tex vår lokala Järnhandel.
Det finns olika sorters färg för lite olika material, men det är ju enkelt att kolla på ditt plagg och sen bara läsa på kartongen.
Ibland är sytrådarna av nylon, och färgas då inte av den färgen.
Men det kanske går att lösa som nån skrev om att måla med tuschpenna, men då ska det ju inte vara en "vanlig" tuschpenna, antar att den färgen inte sitter kvar efter tvätt.
Men där är jag lite osäker.
Färgen lägger man i tvättmaskinen tillsammans med de plagg man vill färga, kanske går att göra för han också, risken är väl att det kan bli ojämt om man hand-färgar.
Men är man noga ska väl det också gå.
De gånger jag färgat i maskin, så har jag tagit en typ "skräp"handduk och kört ett 60 graders program efteråt, med dubbel sköljning ifall att.
Lycka till!
Kika gärna på www.nitor.se där du till vänster väljer textil i menyn, där finns det tips och råd, och såklart även information om deras produkter.