svart klännig på bröllop?
Undrar om man kan ha svart klänning på bröllop (som gäst alltså)? Om man bryter av med tex vita skor, vit handväska och en vit sjal över axlarna? Det finns ju nästan bara svarta o vita klänningar i butikerna...
Undrar om man kan ha svart klänning på bröllop (som gäst alltså)? Om man bryter av med tex vita skor, vit handväska och en vit sjal över axlarna? Det finns ju nästan bara svarta o vita klänningar i butikerna...
Det är (väl?) emot etiketsreglerna att bära svart till bröllop i Sverige. Men jag har varit på två bröllop i år och där har flera haft (mkt. snygga) svarta/avart-vita klänningar. Hade inte valt det själv, mormors regler sitter hårt i
Det beror väl i första hand på vad de som gifter sig tycker.
det tror ja inte...
Nej, du kan inte ha svart klänning. Om du inte hittar något färgat, så köp en vit klänning och färga själv.
Jag hade samma problem inför bröllopet som jag var på nu i helgen. Lyckligtvis tipsades jag om en liten specialbutik som mest säljer brud- och balklänningar. Där hittade jag en jättefin klänning i rostrött som jag kunde ha. Så mitt tips är att söka upp en sådan butik i din närhet och leta där. För i de vanliga kedjorna butiker finns i princip inget att hämta.
Jag skulle inte uppskatta om någon kom i svart på mitt bröllop... skulle heller aldrig klä mig i svart själv på någon annans bröllop...
svart är sorgensfärg & förknippas VÄLDIGT med begravning,,,,
Är det ett svenskt bröllop? Så skulle jag säga nje..... I så fall kanske med en bolero i färg samt färgat band runt midjan och matchande skor och handväska....
Men syrianska bröllop kan man ha svarta klänningar på.
Nedan är en fråga till och ett svar från DN:s folkvettsexpert Magdalena Ribbing som jag tagit ur DN:s nättidning:
"Fråga: Jag har en svart klänning med små vita prickar som jag undrar om jag kan ha på bröllop? Det är en jättefin modell, slank med en volang nertill. Till klänningen tänkte jag ha en vit stickad sjal med små vita blommor och kantad med vita paljetter. Bör jag ha något annat färginslag också eller är det ok?
Svar: På senare tid har kommit ovanligt många frågor från kvinnor som ska vara bröllopsgäster och absolut vill ha svarta eller vita eller svartvita klänningar, och undrar om de är okej. Jag har svårt att förstå att så många tycker att är så viktigt att ha svart, vitt eller svartvitt just på bröllop - eftersom de ju uppenbarligen vet att detta inte är det mest artiga, vänliga och rätta. Så till dig och alla andra som har samma fråga svarar jag: tar ni era svarta, vita eller svartvita klänningar, tillsätt åtminstone ett brett skärp i tydlig färg, och ha en schal i samma tydliga färg. Men undvik vita detaljer och svarta! "
en änka SKA ha svart, enligt vett o etikett...
Bortsett från att det bryter mot etiketten så tycker jag att det är nonchalant att ha svart- är man för snål för att köpa nåt nytt i färg och hedra brudparet, liksom?
En släkting till min man kom i svart kjol och svart sjal på vårt bröllop och hon klär sig direkt ur containern eller från Erikshjälpen (utan att ha för lite pengar) och skiter i alla traditioner och etikett så det var precis var jag förväntade mig. Det säger kanske lite om vad jag som gäst hade tänkt om andra på bröllop som klär sig i svart.
Har man inga pengar alls att lägga på kläder kan man låna ihop finkläder, det vet jag flera som har gjort.
Även festbutiker har sommarrea och det finns helt okej "fodral" och festklänningar till bra pris på många ställen här i alla fall, bara man hittar ut från de vanligaste kedjorna. Sök på "brud" och "festkläder" på eniro+din hemort eller varför inte testa Blocket.se ?
svart tycker jag inte att du ska ha på ett bröllop
ska själv på bröllop nästa vecka och har haft väääldigt svårt att hitta klänning men men det gick tillslut...allt är svart/vitt. men hittade en vit/blå det fgår duga!
Jag tycker inte du ska ha svart klänning på bröllopet
Tack för alla svar! Det blev en rosa nu, somrigt o fint!
På vårt bröllop var det en som hade svart och jag hade inga problem med det, men personligen skulle jag nog undvika det, eftersom svart och vitt är just färger som man inte ska ha som bröllopsgäst. Nu hade jag själv inte vit klänning så hade någon kommit i det hade jag inte heller brytt mig, i och för sig. Jag tyckte att det var viktigast att de var där, inte vad de hade på sig. Men jag håller helt klart med om att man kan försöka hitta något annat till just ett bröllop.
har haft svart på bröllop MEN det var en typiskt festbetonad klänning, (tror knappast var har svart spetsklänning med hudfärgat undertyg med rejäl urringning på begravning)
Jag har haft på mig en jättefin svart klänning. Men å andra sidan var det min bästa vän som gifte sig och de hade skrivit på inbjudan: Klädsel? Ja, tack.
Jag tycker att du kan kolla med brudparet om det är ok med dem. Jag hade svart klänning på min kompis bröllop och det var ok med dem även om det satt långt inne för min del( det var visserligen ett nyårs bröllop.). Men efter det har jag accepterat att man kan ha svart på ett bröllop finns ju färgglada detaljer man kan ha till, och det finns ju faktiskt även svarta brudklänningar