• Tette86021

fruktansvärd halsbränna

Nu är jag så trött på det här.. har sura uppstötningar och en hemsk halsbränna hela tiden.. samarin hjälper inet, brukar ta nå tabletter man ska tugga på (minns inte vad dom heter) men nu är dom slut. och nu är halsbrännan riktigt hemsk och undrar om det finns någon här som vet om man kan äta eller dricka något som kanske gör att det släpper lite?
    står verkligen inte ut med det här!

• Svar på tråden fruktansvärd halsbränna
  • Lisa 74

Mitt enda råd är undvik stekt mat och godis...

• BiBiMueMue

vet inte..men kanske standard mjölk fungerar som en hinna.Har du ätit något som kanske påverkar din magsyra`?Kaffe,stark mat eööer något surt?

• alexandra2

Det som hjälpte mig allra bäst var sojamjölk, alltså sån mjölk man kan dricka om man är typ mjölkallergiker. det finns på nästan alla livsmedelsaffärer. Jag drack ett glas när halsbrännan började och vips försvann den. Det kanske fungerar med vanlig mjölk också, det har jag inte provat.

• Tette86021

oj, jag som går och småplockar i godisskålen hela tiden haha inte så konstigt då.

• LillaÄrtan

Det du kan göra just nu ikväll är väl att äta lite fil/yoghurt som kan lindra lite.
    Det är ganska individuellt om vad som kan hjälpa, finns ju massvis med husmorsknep för halsbränna! Äta havregryn som dem är sägs också hjälpa... Dock har det aldrig funkat på mig personligen.

Själv har jag bråck på magmunnen så jag vet hur du har det och visst sjutton är det jobbigt.

Höj huvudändan på sängen, sätt ett par böcker under sängfötterna eller sov med tvpå kuddar så du kommer upp litet.
    Imorgon går du på Apoteket och köper hem Omeprazol- tabletter för halsbränna. den är KANONbra och har hjälp mig jättemycket!

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • BiBiMueMue

stekt mat,flottigt mat och krämiga såser skall du också undvika.Pröva dig fram och lgg märke till vad det är som du itne tåler.Det gör jag i alla fall.

• LillaÄrtan

helst ska du inte äta på kvällarna innan sängdax... Det kan också göra att det blir värre... och som ovan skriver, stekt mat, stark mat, läsk.... Undvik!

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • LillaÄrtan

Personligen tycker jag fil funkar 10000ggr bättre änn mjölk.
    Köp hem & ät Hälsofil, det är ju jättebra mot magen

• Tette86021

tack alla för tipsen.. då blir det kuddar under fötter och en tallrik med fil ikväll då=)och apotek imorn såklart:D

• daphniamagna

Håller med lillärtan om omeprazol och fil istället för mjölk. och välj den filen med mest bakterier, acodifilius eller vad den nu heter ;P haha..
    Jag brukar få mer halsbränna av mjölk.

UNDVIK: Fet mat, läsk, saft, choklad, lakrits, tomat (såser, purer, ketchup m.m) apelsin, kaffe, cigg, m.m

Jag har haft magkatarr i snart 3 år... Har besvär varje dag, men nu när jag äter omeprazol (1 om dagen) så har besvären blivit lindrigare.... och om jag får mycket besvär, då jag fuskar och kanske äter lite tomat eller så så brukar jag ta en rennie... eller ett glas fil :D

• daphniamagna

Jag brukar ha en regel att inte äta nått efter kl 20.00.. :)

• evita

stackare... jag vet precis hur det känns... för mej var den överlägsna lindringen gaviscon, men det hjälper ju inte dej just nu... så....

mineralvatten (funkade ok)
    sötmandel (har jag hört, ej testat)
    havregryn (har jag hört, ej testat)
    mjölk (funkade ok)
    sova med huvudet högt

det är vad jag kommer på just nu... hoppas att du får lindring till natten och kan ta dej till ett apotek imorrn...

• vill ha fler barn

Sitter här själv med halsbränna och kan inte sova.
    Kom på att när jag var liten fick jag en tsk bikarbonat utrört i vatten... och det hjälpte alltid.
    Nu har jag inte det hemma så jag kan inte prova.
    Men ni som inte har nåt medel hemma och som har bikarbonat kan ju testa.

• sajo

Hej Jag har oxå en fruktansvärd halsbränna. Den bränner hela vägen från magen o upp. Det enda i matväg som har hjälpt mig är: MJÖLK! Jag har oxå upptäckt att nyponsoppa går fint. Allt annat får jag i princip halsbränna av, oavsett om det är i fast form eller i flytande. Rennie har jag börjat med senaste veckan, den fungerar faktiskt på mig men var försiktig med munhygienen för den innehåller en sockerart. Omeprazol är ett väldigt bra läkemedel, jag hade den ständigt i början av graviditeten är i v 29 nu. Hoppas att ngr hjälper dig. Lycka till!

• 07 Nova

Hejsan. Jag har själv problem med detta, jag dricker vichy vatten. Funkar för mig än så länge... Lycka till, det e ett helvete!

• Tette86021

det är så tråkigt.. får halsbränna av allt.. åt nyss kräm med mjölk, det var inte poppis.. får leva på mjölk och fil resten av grav

• Catis

Prova Losec Mups på apoteket. Är det enda som fungerar för mej!
    Lite dyra men funkar super.

• Tette86021

jag brukar ta novalucid.. men den håller typ bara ett par timmar och smakar torkad tandkräm och det är skitsnuskigt, håller på att spy varje gång jag tuggar på en..

ska till apoteket idag och shoppa lite tablettisar=)tack för tipsen

• Ela86

Gaviscon, det bästa som de uppfunnit tror jag :) Det klarar jag mig länge på! Kan inte dricka juice längre, vilket gör mig ledsen... Det får jag halsbränna av, följt av illamående! Men hade inte klarat mig utan flytande gaviscon, fungerar utmärkt som gravid kvinna!

Svar på tråden fruktansvärd halsbränna