• zara82

Labrador hane/tik???

jo vi ska köpa en labbe, o nu är min fråga ska man välja hane eller tik???
    har en dotter som är snart ett år o vill gärna ha en pålitlig o lugn o snäll vovve:)

har haft en amstaff hane innan o han var ett vilddjur(världens snällaste) men han var stark o drog iväg så fort han fick chansen..

så nu undrar jag är alla hanar sånna? drar gärna om de får chansen o kanske inte lika barnkära o tillgivna????

denna fråga riktar sig tiller med hund o barn!

• Svar på tråden Labrador hane/tik???
  • iii

Det blir ju vad man gör det till. Om du inte tränar hunden kommer den ju att dra i kopplet, skillnaden är ju att hanen har mer tyngd och blir svårare att hålla emot. En tik väger runt 20-25kg, men en hane kan väga upp mot 40kg, så det blir jobbigt om man inte tränar den. Sen upplever jag hanarna som mer barnsliga än tikarna,min hane är nu 3 1/2 men är vääldigt valpig fortfarande. Väldigt bufflig och
    mycket energi, en tik är mer "stilad". Men de är lättdresserade och jag tycker att hanarna har mer personlighet

Men tänk på att labradoren är en arbetshund, den kräver att man aktiverar den mentalt. Många tror att det bara gäller "jaktlabben", men den vanliga labradoren är också en arbetshund. Har man otur får man en hund som äter upp hela huset för en om man inte ger den det den behöver. Gärna spår, lydnad osv..

• iii

Kan tillägga att labradorer är kända för att älska allt och alla, även barn

• MajaLinnéa
    iii skrev 2007-07-30 12:08:51 följande:
    Kan tillägga att labradorer är kända för att älska allt och alla, även barn
    Och även vatten... de flesta labbar är galna i vatten, och badar i minsta pöl.
    Jag hade rekommenderat en tik, av den gamla sortens labrador. Alltså inte jaktlabrador.

Jag är uppväxt med labradorer. Under hela min barndom har det funnits 2 labbedamer hemma (vi hann väl med 3 par innan jag flyttade). Först mor och dotter, sedan dog mamman. Så då var det dotter + den nya hunden. Sedan dog dottern och då tog vi valpar på den nya, så att det blev mor och dotter igen.

De var helt underbara hundar. Aldrig nånsin nåt tjurande från deras sida, och de stod ut med mig och mina 4 syskon, plus massa dagbarn.
Svar på tråden Labrador hane/tik???