• Kaffekopp

mini-dv till dvd?

Hej alla!
    Hoppas att någon kan svara mig lite snabbt och enkelt. Jag har filmat med min Sony videokamera på Mini-DV-band och skulle nu vilja få över de på dvd för att ge bort till en vän.
    Vet ni vart man kan lämna in dem för att få det gjort?
    Bor i Stockholm.
    Eller hur man lätt kan göra det själv? Behöver man speciella program m.m.?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden mini-dv till dvd?
  • lillrottis

pröva att gå till expert eller så, de borde kunna, på de flesta ställerna där du kan lämna in foton kan du göra de

• Kaffekopp

Tack! Gjorde det men där var deras apparat trasig. Enda stället där de annars kunde gjort det som jag varit på. Provat på Elgiganten, Siba, OnOff m.m.

• MrsAndersson

Vet att det finns datakablar att köpa till kameran (har också en Sony). Man ska då kunna överföra filmen till datorn, samt redigera och bränna den. Har inte hunnit köpa några än själv, men det kan ju vara värta att inhandla såna om man tänkte bränna fler filmer.

• Kaffekopp

Jaså, går det även om det inte är en digitalt inspelad film? Annars vet jag att det ska vara rätt "lätt"... men när det är på mini-dv har jag ingen aning =/

• R Franklin
    Kaffekopp skrev 2007-07-30 13:18:32 följande:
    Jaså, går det även om det inte är en digitalt inspelad film? Annars vet jag att det ska vara rätt "lätt"... men när det är på mini-dv har jag ingen aning =/
    Rätta mig om jag har fel men visst står DV för Digital Video. Alltså är den digitalt inspelad (Och även om den inte vore det så är det inte mycket svårare). Vad som förmdoligen behövs är en Firewire kabel för att få över den inspelade datamängden till datorn, lämplig programvara och tillsist en DVDbrännare. Men allt detta borde väl ha införskaffats tillsammans med kameran?
  • Kaffekopp

Jag har ingen aning om vad dv står för *skratt* Blond och blåst.
    Men det är som små kasettband i miniformat som man spelar in på... så trodde inte att det var digitalt även om det heter dv?
    Jag får kolla upp det där närmre. Fick med lite kablar till videokameran när jag köpte den.

• MrsAndersson

Datakablarna följer dock inte med när man köper kameran (iaf inte i mitt fall). Men det är som sagt inga problem att lägga in mini-dv på datorn med dessa kablar.

Lycka till!

• SVejsan

På de flest kameror så finns det DV-UT där man kopplar in en firewire sladd: (kolla dock om det är en minivariant eller en vanligt)
    www.kjell.com/kjellfakta/videoredigering/

www.kjell.com eller www.clasohlson.se har kablar... för kring 100-lappen
    Har du en någorlunda ny dator har du motsvarande ingång på den. Bara att ansluta.

Sedan tror jag att det i XP inbygda Moviemaker kan ta in AVI-filen, där kan du klippa i filmen , sedan måste man konvertera den till dvd-format (mpeg2) för att kunna visa den i en ordinär stationär DVD spelare. Frågan om du kan göra det i Moviemaker eller måste gå via ytterligare programvara (tex Nero-sviten eller något freeware)...

Självklart behöver du en dvd-brännare i din dator samt rätt typ av dvd-skiva (dvd+r eller dvd-r), mycket ramminne och bra processor i datorn gör att det går fortare.

Så för en 150 spänn bör du kunna få över filmen...

Tänk bara på att filmen i avi-format(kameransformat) tar upp ca 4Gb för 5 minuter och du behöver ha gott om utrymme på din hårddisk (typ filmens längd + konverteringsutrymme)

Svar på tråden mini-dv till dvd?