• Lindis41

gå t läkare på arbetstid hur fungerar det???

arbetar inom förskola/dagis har nu fått läkartid på arbetstid går e ja att ändra tiden då den e det sista på dagen..måste gå då jag stått i kö i 4 mån...

kan man gå på arbetstid??Hur fungaerar det???

HJÄLP

(har inte jobbat på 1,5år då jag varit föräldrarl)

• Svar på tråden gå t läkare på arbetstid hur fungerar det???
  • CinnamonMai

Kan du inte prata med dina kollegor? Kanske klarar de sig utan dig, annars får de ju sätta in en vikarie under den tiden du är borta.

• Lindis41

vi är bara två den dagen så det går inte att bara gå ifrån o vikaren för 1,5h känns sådär...

vill veta hur det fungerar!!

• CinnamonMai

Hur vad fungerar? Det fungerar så som jag skrev här hos oss. Visserligen arbetar jag inte på någon förskola, men med människor. Vikarie för 1,5 timmar kanske känns sådär, men har du inget val så har du inte.

• Mia m Rasmus

Tror inte du har rätt att få vara ledig, men om det är sent på dagen och det är få barn kvar så kan du och kollegan kanske komma överens om att du får gå tidigare idga och hon en annan dag när det passar.

• Birgitta2

Det är ju olika från arbetsgivare till arbetsgivare. Hos mig får du både gå till optiker och läkare. Ibland går vi faktiskt till frisören också. Men jag har en generös arbetsgivare.

• Marie IE B

Hur hade de löst det om du blivit akut sjuk när det återstår 1,5 tim av arbetsdagen ? Hade de inte satt in vikarie då heller?

Jag trodde, kanske i min enfald, att man inte kunde bli nekad ledighet för läkarbesök.

• CinnamonMai
    Marie IE B skrev 2007-07-30 12:23:06 följande:
     Jag trodde, kanske i min enfald, att man inte kunde bli nekad ledighet för läkarbesök.
    Trodde inte jag heller, men det kanske är upp till arbetsgivaren? Konstigt... har aldrig hört om någon som inte får gå till läkaren. Det är ju inte som att man fixar tider under arbetstid för att jävlas med dem.
  • Pumpkin

Jag trodde inte heller att man kunde bli nekad. Jag menar, de flesta läkare tar ju faktiskt bara emot på kontorstid.

• Birgitta2
    teflonminne skrev 2007-07-30 12:35:08 följande:
    Trodde inte jag heller, men det kanske är upp till arbetsgivaren? Konstigt... har aldrig hört om någon som inte får gå till läkaren. Det är ju inte som att man fixar tider under arbetstid för att jävlas med dem.
    Självklart får du gå till läkaren på arbetstid. Min arbetsgivare ger mig lön även då. Men många arbetsgivare gör inte det. Och det var det jag trodde frågan var. Naturligtvis får du gå till läkare, men du bör säga till så fort du fått tiden så de får planera verksamheten, och risken finns också att du får avdrag för lön.
  • Marie IE B

Nej, det är klart att man inte får lön under tiden man är borta. Det enda som vårt avtal säger är att man har rätt till permission (betald ledighet) vid första-gångs-besök hos läkare vid akut sjukdom.

• Lindis41

ok tack för alla svar har nu försökt att ändra två av mina läkartider så jag har dem den dagen jag slutar tidigt o kanske beh gå 1,5 timme innan får väl ta det att inte få betalt för gå det måste jag!!sen o hitta vikareie e en annan femma

Svar på tråden gå t läkare på arbetstid hur fungerar det???