• betsla

Vad göra av stora zucchinis/squash?

Hej!

Jag upptäcker till min förtjusning att zucchini-plantorna trivs i min drivbänk... de producerar massor med frukt. Dock hann en del bli jättestora när jag var borta i några dagar. Vad kan man göra av dem?

Halvera, fylla dem med köttfärs och in i ugnen - kan det vara nåt? Nån som har nåt annat förslag?

܍ mamma till Tova och Liten med bf 12 december ܍
  • Svar på tråden Vad göra av stora zucchinis/squash?
  • Fille Fjonkan

Köttfärsfyllda zuccini är jättegott. Annars kan du väl skiva och steka/grilla dem eller skära i bitar och ha i grytor etct.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Gäspan

grilla dem i bitar tillsammans med paprika, aubergine och lök.

använd i en grönsaksgratäng, lasagne eller soppa

använd i en ratatouille; tomat, vitlök, kryddor, lök, aubergine, paprika får koka ihop i en timme. Bra röra till "allt"

• Tejpa

halvera och fylla med köttfärs kan man absolut göra. Du kan också grilla dom i tunna skivor och ha på olja, citron och salt och ha dom som tillbehör till t ex grillat kött/fisk.
    Skiva dom tunnt och ha dom på pizza.
    Jag brukar också skiva dom och grilla och ha i couscoussallad. Mycket gott.

• Key

Skiva fint och fräs med gul lök. Häll på creme fraische/matlagningsgrädde. Krydda med grönsaksbuljong och saffran. Servera med pasta eller ris.

• bambigirl

Är de riktigt stora tror jag att de brukar vara lite träiga att äta. Var noga med att ta bort skalet isf. Annars är de hur snygga som helst att ha som fint på farstubron...

• Pokoyo

Skiva tunnt. Stek på hög värme i olivolja så de får mycket färg. Salta och peppra. Servera på pasta, överst under rivna osten. Väldigt gott!

• betsla
    bambigirl skrev 2007-07-30 10:45:13 följande:
    Är de riktigt stora tror jag att de brukar vara lite träiga att äta. Var noga med att ta bort skalet isf. Annars är de hur snygga som helst att ha som fint på farstubron...
    Men det är då (har jag läst) de är som nyttigast =)

Dock måste man som du skriver skala, man kan även behöva ta bort kärnorna. (hmm, undrar om det funkar att spara kärnorna och sätta i kruka nästa år?! =) )
    ܍ mamma till Tova och Liten med bf 12 december ܍
  • Karpet

Jag äter säkert 5 zucchinis i veckan. Det och aubergine har jag i allt. När jag rostar potatis slänger jag med det mot slutet, i grytor, köttfärssås, på varma mackor med mozzarella/tomat och olivolja t ex.

• abnocto

Är de för stora kasta jag dem då det i år blir massor. Bättre att skörda när de är små. Jämför med gurka, vem vill ha en jättestor gurk`?
    Jag steker dem och sedan gör som varma mackor fast detta blir brödet. Man kan lägga på det man har hemma och avslutar alltid med ost.

Svar på tråden Vad göra av stora zucchinis/squash?