• IddeGirl

Gratäng med ris i??

Nån som har nått bra recept på en gratäng med ris i? Det blev så mycket över från igår så jag tänkte göra nån (helst snabb) gratäng med det. Några tips?

• Svar på tråden Gratäng med ris i??
  • Pebbles82

Inte RIKTIGT en gratäng iofs, men GOD!

Ris i botten, kassler över.
    Sås gjord av chilisås, eller sweetchili och matlagningsgrädde, lite grönsaker om man vill ha! Mums, i ugnsfast form, gratinera med ost, låt stå inne ca 15 minuter för att såsen ska koka in lite!

• Gul13

Du kan ha i vad du har hemma; kassler, korv, skinka, kyckling osv. Man kan ha i någon grönsak oxå; hackad paprika, broccoli, sparris eller nåt. Sedan gör du bara en gratängsås och kryddar efter behag, på med riven ost och in i ugnen. Istället för gratängsås (typ bechamelsås) så kan du ha grädde och krydda den efter behag.

• Kofttanten

Du kan ta en ungsform o lägga riset i botten. Lägg på skivor av kassler eller stekt/grillad kyckling. Blanda i hop gräddfil/grädde/crefe fraiche eller liknande med chilisås eller ketchup + salt peppar. Lägg ev på lite bananskivor bacon eller jordnötter o häll över såsen. Stö riven ost på o gratinera i ugnen typ 200gr till osten får fin färg.

• Gul13

Smulad ädelost i såsen är klart att rekommendera. Ger grymt god smak.

• Kofttanten

Denna är också god

FLÄSKFILÉGRATÄNG
    Börja med att koka riset och steka champinjonerna och köttet skuret i centimetertjocka skivor.

Blanda i hop ingredienserna till såsen. Krydda efter egen smak.

Smörj en ugnssäker form med lite margarin. Lägg på svampen och fläskfilén. Häll över såsen och toppa med riven ost.

Grädda i 200° tills osten smält, ca 10-15 minuter.

Servera med sallad, ris och vinbärsgelé.

Ingredienser
    fläskfilé
    ris
    champinjoner

salt & peppar
    riven ost

Sås
    2 msk idealmjöl
    1-2 dl vispgrädde
    soja
    salt & peppar

• annca

Blanda ihop ris, brynt köttfärs och hackad paprika.
    Täck med tomatskivor och ostsås och gratinera ca 15 min i 200 grader.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • smulan 75

Lägg skivade championer o tonfisk i botten på en form(ev.strimlad purjolök oxå)lägg på riset o häll på hollandaisesås el currysås in i ugnen i 200 grader tills det får fin färg ca 20 min Jätte gott tycker alla som jag bjudit på

• EllBee

Ris i botten, lägg över skivad kassler så att de ligger till hälften på varandra (som man lägger upp bröd alltså). Toppa med annanasskivor och strimlad röd paprika. Häll över matlagningsgrädde och krydda med herbamare. Superenkelt och jättemums!

• IddeGirl

oj tack för alla recept. Nu ska jag bara lyckas välja nått oxå

• jessipessi

något som e skit gott är. lägg kassler i botten på en for med sparris i rullad i kasslern, kokka så mycket ris du behöver med en buljobngtärning i, lägg sen det kokta riset över kassler, o vispa lite vispgrädde halv tjock inte så tjock som man brukar utan lite mer rinnande o bland i majonäs o ketchup o lite senap o häll det över o in i ugnen tills såsen får färg detta e super gott min mormors recept som vi har fått ända sen vi var små fortfarande lika gott

Svar på tråden Gratäng med ris i??