• Tridde

Ta frön från solros?

jag har två jättesolrosor på balkongen som verkar ha bestämt sig för att ha blommat klart för året så nu går mina funderingar till att försöka ta frön så jag kan så till nästa år, men hur gör jag? vart sitter solrosfröna? inuti själva blomman så jag måste skära itu blomman eller kommer de fram av sig själv när det är dax? det blir ju inte tal om att övervintra dessa, även om det skulle funka, eftersom de är närmare 2 meter långa och jag bor trångt. tacksam för tips!
    /glad amatör och förstaårsodlare

• Svar på tråden Ta frön från solros?
  • abnocto

Solrosen brukar ha hela mitten full av frön. När den är "mogen" är det nästan så att fröna trillar loss så du får vänta tills dess.

• Tridde

alright, var nästan något sådant jag trodde oxå så tack för svaret

• sanna77

Fast det är inte säkert att nästa års blommor blir likadana, så om du vill ha en exakt likadan är det bäst att köpa en ny fröpåse.

• Tridde

sanna77> å andra sidan gör det inget om de blir annorlunda nästa år, de kan ju inte bli större än vad årets blev (2 meter) och ska de då bli annorlunda blir de ju förhoppningsvis mindre och det gör mig inte så mycket för dessa var visserligen häftiga att titta på (MASSVIS med grannar och vänner som berömt min balkong i år tack vare dessa monster) men jobbiga att sköta...går åt ca 1.5 liter vatten styck per dag, mer om det är varmt, dessutom har jag liten balkong och dessa rackare skulle egentligen bindas upp ordentligt...slutsats: det gör inget om de blir annorlunda

• RiaRa

Passa dig så inte småfåglarna tar fröna före dig De fullkomligt älskar solrosfrön och jag har råkat ut för att de renrakat en planta när jag väntade på att fröna skulle mogna.

Vi köpte i våras, på Ica maxi, mini solrosfrön med 3 små zinkkrukor. Det var 3 olika sorters kortväxande solroser, blev ca 1 m höga och blommar med en massa blommor.

hett tips om du inte vill ha 2 meters varianten.

• Tridde

RiaRa> tack för de tipsen! ska fundera ut vad jag orkar med nästa sommar

Svar på tråden Ta frön från solros?