• Lona

Hål i öronen på en 3 åring?

min lilla dotter fyller 3 år i november och hon tjatar så mkt om att ha örhängen.jag tycker det är tidigt själv,vet att det finns de föräldrar som gör det på sina barn redan vid spädbarnsålder.men vad är gränsen igentligen?jag var själv 8 år när jag tog mina.jag vet inte om jag ska låta henne få ta det tills hon blir 3?hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Hål i öronen på en 3 åring?
  • Annanym

Inte. Absolut tidigast vid sju, men hellre ännu senare. Egentligen tycker jag att innan man ska få ta hål i öronen ska man vara så gammal att man kan sköta om hålen själv innan de har läkt.

• Majsan70

Vi lät dottern som är 4 år ta hål i öronen i början av sommaren. Då hade hon tom. försökt få sin moster att gå med henne o ta hål i öronen. *S*
    Vi förklarade att det skulle göra ont och hon valde ändå att ta hålen. Det första hålet gjorde ont o vi trodde hon skulle backa ur, men hon valde att ta det andra med.

Men var o en har sin gräns tror jag. Själv skulle jag aldrig ta hål om barnen inte önskat det själva. Att göra det är ett slags övergrepp i mina ögon.

• Lona

och i det här fallet så vill ju tösa min så gärna ha hål i öronen.det här var inte lätt att avgöra,hon är ju så liten än..

• Majsan70
    Lona skrev 2007-07-30 13:28:14 följande:
    och i det här fallet så vill ju tösa min så gärna ha hål i öronen.det här var inte lätt att avgöra,hon är ju så liten än..
    Kanske vänta lite till o se vad som händer?

Så gjorde vi. Dottern började tjata redan vid 3 års ålder nämligen. Då var jag benhård på att hon skulle få först vid 7 år som de andra barnen fick. Men sen ändrade vi oss.
  • mumlan1

Skulle aldrig ens komma på tanken att en treåring skulle få ta hål i öronen.

• Banana82

aldrig i livet, vänta tills hon är stor nog så går ni till en seriös piercare, utsätt henne inte för pistol

Inside me, there's a thin woman trying to get out... But I can usuaully shut the bitch up with chocolate!
  • Zina

Vår 5,5 åring vill men vi har sagt nej, tidigast när hon börjar skolan.

mamma till Emma 0201, Ida 0404, Maja 0505
  • Birgitta2

Nej. Risken är stor för infektioner då treåringar inte alltid är så ren om händer och fingrar.

Min dotter fick hål i öronen vid 11 om jag minns rätt. Kan ha varit 13, men jag är osäker. Jag blånekade innan dess.

• mimaer

Min stora tjej var 3 år och 9 mån när hon tog hål, hon var så stolt över dem!! Hon hade tjatat ett tag och jag tycker personligen att det är jättesött så jag hade inget emot det!
    Det var någon som skrev att de inte skulle låta sin dotter göra det förren hon kunde ta hand om det själv innan det läkt,men det är inget att "ta hand om".. Man skall inte tvätta och pilla med det, det blir tillräckligt tvättat i duschen. Men man måste vara hård så de inte går och pillar så det inte kommer massa smuts innan det läkt men det var inga problem med våra tjejer.. Lillan var ungefär lika gammal/ung..
    Det har aldrig varit några problem med deras hål.. ngngång har det väl kommit var och vätskat sig lite men de har inte haft ont el problem..

• MeandHim

Det brukar åtminstone vara 6 års gräns.
    Tycker dom borde vara lite större för o vara medvetna om skötseln osv.

• x mac

Nej tycker inte att det är tidigt när dom är 3.Jag gjorde det på min dotter då hon var 2.5 .

• MeandHim

X-mac....smaken är ju olika. Jag själv tar aldrig å barn under åtminstone 4 år.

Gäller ju att förklara innan att det kan göra ont för många går hem med bara ett hål.
    Bedövningssalva på apoteket är att rekomendera annars.

• Eldna

Aldrig! 13-årsgräns anser jag!

• milimina

jag skulle inte göra det. här gäller tio år som gräns för ev håltagning, inte en dag tidigare! kanske är det lättare om man har ett fast datum att se fram emot? att bara få ett nej som svar utan nåt slags besked om när det kan börja diskuteras skulle iaf få mej att tjata om inte annat så för att få ett besked.

• Millenium

Jag fick sj¨älv ta hål i öronen när jag var 6 år så innan 6 år skulle inte jag tillåtadet själv.

• Irre

Sambon och jag snackade om det häromdagen. Själv var jag 7 år när jag fick ta hål i öronen. Så vi kom överens om att dottern ska vara minst 6-7 år, inte tidigare.

• trollmor 4

Jag skulle inte låta en tre åring få hål i öronen. Tidigast 9-10 år kanske.(om barnet tjatar) Själv skulle jag inte föreslå det. Dessutom tycker jag att det är fult med örhängen på "små" barn.

• fru kost

Tycker INTE det är oki. Köp såna där klipsörhängen ist om hon så görna vill ha örhängen...

Svar på tråden Hål i öronen på en 3 åring?